Monday 9 March 2009

Penduduk Jakarta diminta waspada gempa bumi besar

BOGOR 10 Mac — Penduduk bandar raya Jakarta, yang berjumlah kira-kira 10 juta, diingatkan supaya meningkatkan kewaspadaan terhadap kemungkinan berlakunya gempa bumi yang boleh mencapai ukuran sebesar 8.5 pada skala Richter dan menyebabkan tsunami.

Pusat Penanganan Krisis (PPK) Kementerian Kesihatan Indonesia ketika memberikan peringatan itu berkata Jakarta termasuk dalam garis gempa yang terbentang dari Sinabang hingga ke Pelabuhan Ratu.

Ketua PPK, Rustam S. Pakaya yang dipetik akhbar Republika pada Selasa berkata potensi gempa itu berlaku ekoran daripada pergerakan kerak bumi di bawah laut yang berpusat di Kepulauan Mentawai, Sumatera Barat.

“Terjadi hakisan terus-menerus di bawah permukaan laut,” katanya, yang bagaimanapun mengakui bahawa tiada pihak mana sekali pun dapat menentukan secara tepat tarikh dan waktu bila gempa bumi besar itu akan terjadi.

Berdasarkan hasil pemantauan yang diperoleh PPK, berlaku hakisan di Pelabuhan Ratu setinggi 2,050 meter dan 600-700 meter di Pangandaran di bawah permukaan laut

9 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

bkn tmpt ko kn? hehe... ka tmpt?

Rafahiah Haron said...

haha.ka tmpt? ya tmpt :p

x la. tp dkt juga la. cubit paha kanan paha kiri terasa jua. sama mcm kl-kuantan laa.3 jam.heehe. w/pun diriku x pernah ke kuantan sperti dirimu.

ooppss...kuantan. ada matahari terbatuk2=p

Wazie Wahidah said...

haha! org tgh mrh sy, xla dia tbatuk2 mgkn..

Wazie Wahidah said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kalau aprtemen jakarta bahaya ndak ya kalau gempa bumi seperti djogdja ?

Rafahiah Haron said...

wdh : suka bha org mrh. patut rasa bersalah la.hikhik.

paperbag : saya tak pasti tapi kalau sudah namanya gempa bumi, semestinya bahaya.tapi doa banyak2 pada Allah, semoga diselamatkan dari bencana :)

Wazie Wahidah said...

mmgla brsalah.. tp sy profesional.. x emo d blog org lain.. =P

XD @ KPBI FK UNPAD 2006 said...

salam.izin dipinta utk melinkkan semula blog ini di http://kpbifk2006-unpad.blogspot.com bisa neng?

Rafahiah Haron said...

sila2 :)

Post a Comment