Monday 22 June 2009

Today In History ~

Salam..

Ok hari ni saya nak report pasal OSCE.. but remember, this is only my OSCE.. i repeat.. my OSCE.. saya tak dgr banyak cerita dari org lain, tapi ini adalah hasil 'my OSCE' dari pandangan sendiri.. dan kalau saya jadi doctor yang assess 'pelajar seperti apa yang saya buat tadi'.. saya pun akan gagal kan budak ni.. i deserve it..

Semua sekali ada 12 station, ada 4 kali rehat between sessions.. Each station : 10 minutes

1st station : Physical Examination of otolarynx (ENT) --> doc. nova jaga. mula2 rasa happy jugak sebab dapat dr nova. Tapi masuk2 je, saya terus pakai headlamp,greet patient, introduce, explain, bla bla bla.. tapi lupa benda paling penting --> i forgot to wash my hand and wear gloves. Ok takpe la.. pastu saya dah blurr. Saya lupa byk benda.. examine face pun tak buat. Yakin je buat cepat2 tapi sebenarnya lupa banyak step.. Result --> doc nova said : remedial nanti buat bagus2 yaa.. meaning?? ok FAIL..jumpa hari jumaat wahai otoscope..

2nd station : Local anaesthesia --> doc gita jaga. doc gita ni sangat baik, dia tau student nervous, dia pesan "santai2 aja"..saya pun jadi relax dan santai2 sampai terlupa pakai kan drape waktu inject. "Don't take things for granted". I forgot about this.. saya dah banyak kali hafal local anaesthesia ni, sampai saya anggap benda ni mudah. Tapi banyak jugak step yang saya tinggal. Result --> i failed

3rd station : IM injection --> tak tau nama doctor. I'm not sure how well i did, sebab time tgh yakin2 sebut SIAS.. doc tanya what is SIAS.. ok saya pun jawab (bajet betul la) --> sacroiliac anterior posterior. Tapi baru saya perasan itu ada lah SIAP.. pastu doc buat muka, then cakap 'ya udah udah'. Ini 50/50, kalo doc tu baik mungkin dia luluskan, kalau dia strict, mungkin dia failkan. Tunggu result nya esok. Tapi yang pasti, perlu study lagi.

4th station : HistoryTaking of a patient with chief complain of 'aural fulness'.
Tapi perlu buat HT untuk semua, Ears - external otitis, otitis media, cerumen. Nose- epistaxis,rhinosinusitis. Pharynx & Larynx - Sore throat, hoarseness, nasopharyngeal tumor. Ini rasanya ramai yang tak tanya semua benda tu including me. (Dah la kena cakap bahasa indonesia..saya baru tanya 'what is your name' pun patient tu blurr).Saya tanya utk ear only, and ada la pasal nose sikit2.Sbb chief complain 'aural fullness' je. Tapi sepatutnya perlu tanya semua. Sbb ada ayat kat instruction kata : use standardized ENT patient. Macam tu la lebih kurang. Yang ini saya yakin saya failed jugak.

5th station : Wound toilet & debridement. Yang ni soalan mengelirukan. Saya tak sure utk open fracture or tak. Saya buat wound care & dressing je. Saya harap saya lulus yang ni, walaupun saya ada jugak tertinggal 2 point. Tapi usually 2 point tu pun boleh fail jugak.. sebab yang ni memang sangat2 senang sbb point sikit tapi ada jugak yang saya terlupa.

Saya sangat blurr..huhuhu..

6th station : ECG - STEMI kot??Saya tak sure tapi saya buat STEMI. harap yang ni lulus. Amin.

7th station : JVP and PMI --> JVP patient tu sebenarnya normal. Tapi saya dgn yakinnya measure salah. Saya buat 5 cm. Jadi, mungkin saya perlu remedial yang ni jugak. Banyaknya kena remedial! waaa..

8th station : CPR in a 9-month-old girl --> doc ni baik, die ckp saya passed. Yg ni mungkin sume org pass. Alhamdulillah.

9th station : History Taking in Cardiology (Adult)--> yang ni saya check balik lepas habis tadi, saya dah tanya semua soalan. Harap lulus jugak =) Amin.

10th station : Sahli Method (Hemoglobin determination) --> Yang ni saya yakin method saya betul, tapi saya tak tau Hb concentration yg saya buat tu betul or tak. Tak bajet pun doc akan tanya betul2 concentration tu. So saya ambil darah tak cukup sampai mark 20 tu pun sbb asyik terlebih je. Plus nak cepat2 kejar masa.huhuhu. Apa pun, saya still harap yang ni lulus.Amin.

11th station : Physical Examination of Allergy --> yang ni dah cakap semua, tapi sbb masa 1o minit je, dan saya ckp slow + lembut2 ;p Saya tak sempat habiskan. Sempat sampai abdomen je.huhuhu. Frust :( kalau pengalaman last year, if tak sempat siap doctor akan fail kan. Saya still berharap akan lulus kat sini.

12th, final station : Physical Examination in thalassemia patient. Yang ni lawak sangat and saya rasa memang patut pun saya failed. Saya terus buat examination, dengan yakinnya : "Place my left hand behind the patient, parralel to and supporting the 11th and 12th ribs bla bla bla..". Then dah sampai palpation, tiba2 doc tu potong and cakap, 'how could you palpate his liver but you didn't take off his clothes?'. Alamak.. patient tu (budak laki umur lebih kurang 12tahun) pun dah gelak2 dah..huhuhu.. tengok la macamana teruk nya saya tadi sampai baju petient pun lupa nak bukak.. Start dari situ, doc asyik interrupt saye je.. tiba2 loceng pun bunyi tapi saya tak start palpate spleen pun lagi.. Result --> FAIL


Ok, secara keseluruhan, saya terima kegagalan saya yang sangat banyak untuk tahun ni. Sebab saya tau usaha saya macam mana. Walaupun secara luarannya saya study, tapi saya rasa preparation saya tahun lepas is much more better than this year. Maaf kan saya ya doctor..

p/s : Malam ni nak start study untuk remedial.
p/s 2 : bersedia menerima apa pun keputusan esok.
p/s 3 : harap saya lepas semua station yang akan remedial nanti. Amin.
p/s 4 : harap saya tak perlu remedial OSCE ke tahun depan. AMIN..

3 wonderful voice(s):

Nadia Nazifah said...

hahaha yah ni memang comel bila gabra :p

susahnya belajar jadi doktor. patut pun kak ya tak mampu jadi doktor. huhu tapi kak ya yakin yah boleh :)

belajar rajin-rajin. kak ya doakan yah berjaya minggu depan punya. hihi. may the force be with you! XD

ps: selamat menyambut bulan rejab! (yah org petama kak ya wish. sila rasa terhutang budi. eh. tak kene mengena. hihi)

Syazana R. said...

kYah, mari kita sm2 bertawakkal :)

Rafahiah Haron said...

thanx k.ya, yah rase best if ada org ckp die doakan yah berjaya. rasa tenang je :)

nana,ya sama2 bertawakkal, tp k.yah kena berusaha lagi ni sbb ada remedial jumaat ni.hehe.

Post a Comment