Tuesday 20 October 2009

Mimpi + Arwah

DARIPADA Abu Hurairah, Rasulullah ada bersabda, bermaksud: “Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara, (iaitu): Sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak yang salih yang berdoa untuknya.” – (Riwayat Muslim dan lain-lain termasuk Imam Ahmad. Mustika Hadis 3:312)

Malam tadi, mimpi arwah nenek yang dah meninggal 11 tahun lepas.. Dulu mula2 selalu jugak mimpi, tapi kali ni selepas bertahun2, tiba2 mimpi lagi.. Dalam mimpi tu, nenek tak kenal kami, i mean, anak2 dan cucu2nya. Saya jadi takut sebenarnya bila mimpikan orang yang dah takde sekian lama~

Biasanya, kalau saya bermimpi benda2 yang tak mengganggu fikiran saya sebelum tidur, pasti ada kejadian yang akan berlaku..yg berkaitan dengan mimpi tu.. Saya ingat BANYAK..banyak mimpi sebelum ni yang betul2 terjadi. Sejak umur saya 7 tahun, saya dah mengalami mimpi2 yang betul2 sama dengan realiti.. Selalunya buat saya terdiam bila benda tu betul2 berlaku..

Sebab tu mimpi tadi mengganggu saya..

Saya sms mak,

Mak jawab, biasalah tu mimpi orang yang sudah tiada, Yah sedekah lah al-Fatihah untuk nenek.

Sebenarnya lagi, saya selalu terfikir satu benda.. Mungkin sebab ilmu saya tak cukup lagi..kalau saya sedekahkan Al-Fatihah, adakah ia akan memberi manfaat pada arwah? (merujuk kepada hadith kat atas)

Setiap kali ada seseorang yang meninggal dunia, kita selalu disarankan agar sedekahkan Al-fatihah. Saya tak tahu tujuannya, tapi saya assume ia adalah untuk arwah, dan jugak peringatan untuk kita orang2 yang masih hidup..

2 wonderful voice(s):

Balqis Riza said...

balqis pernah mimpi sorg manusia ni, tak pnh pon ckp dgn die, tp knal laa, knal nama, tapi tak pnh ckp ngn die, mati..dh mati, bal lak yg nanges lbh2..lepas tu tiba2 org tu hidup blk pastu die pkul bal sbb nanges pastu die mati balik..

bgn tidur, trus g mandi wpon time tu pkul 3pg..gile creepy mimpi tu..huhu

Rafahiah Haron said...

haha kyah even mimpi menakutkan, mimpi hantu ke, xpenah bangun tgh2 mlm g mandi mcm balqis:D

Post a Comment