Sunday 14 March 2010

Minor thesis (edited)

Ok, ni version yang dah edit. Cik Wahidah jangan geli2 tengok gambar di bawah ye. This is my research on natural honey from Pusat Pemeliharaan Lebah, Kudat, Sabah. Madu ni asli diambil dari sarang lebah. Saya tidak bermaksud untuk tulis terlalu detail sebab macam tak patut pulak, research tak siap lagi pun.

Tapi kat bawah ni adalah my first try, dan saya tak ambil result untuk first experiment ni sebab perlu buat semula. Ok, 2 piring petri ni mengandungi berjuta-juta bakteria.

Saya tak pernah study benda-benda ni dalam bahasa Melayu, tapi saya akan cuba untuk tulis dalam bahasa Melayu :)

Untuk yang kiri = Staphylococcus Aureus (Staph)
Untuk yang kanan = Eschericia Coli (E Coli)

Kedua-dua bakteria ni adalah yang paling common untuk menjangkiti manusia, boleh sebabkan dari yang paling ringan macam sakit tekak (pharyngitis), cirit-birit (diarrhea), jangkitan paru-paru, jangkitan saluran kencing dan macam-macam lagi.

Bakteria-bakteria tu saya tanam dalam Muller Hinton agar. So sebenarnya yang anda nampak di bawah ni adalah agar-agar bakteria. Boleh bayangkan? Agar-agar yang kita biasa makan tu, cuma yang ni adalah agar-agar khas untuk tanam bakteria.


This is picture A (before)

Ok, mula-mula anda akan lihat agar-agar tu agak cloudy (disebabkan pergerakan bakteria) - eksperimen saya ni adalah untuk melihat hasil madu ke atas bakteria-bakteria tu. Jadi di 4 lubang kat setiap piring petri ni, saya letak madu dengan 4 concentration (kepekatan) yang berbeza. Yang lubang ke-5 kat tengah adalah untuk eksperimen control = saya letak H2o (water)


Untuk melihat ada atau tidak sebarang kesan madu ke atas bakteria tu (samada bunuh bakteria atau buatkan bakteria tu tak bergerak), kita boleh perhatikan warna cloudy pada agar-agar tu akan hilang. Maksudnya bakteria mati ataupun lari ke tempat yang tak ada madu. Ini akan membentuk clear zone di sekitar madu tu. Semakin besar diameter clear zone tersebut, semakin besarlah effect madu tu ke atas bakteria.

Setakat ini faham murid-murid?Hehehe.

This is picture B (after 24hours) for the right petri dish (untuk bakteria E.coli)



And this is picture C (after 24 hours) for the left petri dish
(untuk bakteria Staph)



Boleh nampak kan clear zone kat situ?
Hehehe.. Ini yang buat saya sangat happy walaupun terpaksa ulang balik eksperimen ni. Yang penting saya tahu madu asli ni ada effect ke atas bakteria yang agak kuat iaitu E.coli dan Staph.

Tapi, sepatutnya..

Kepekatan yang berbeza akan menghasilkan effect yang berbeza. Maksud = madu yang lebih pekat akan hasilkan clear zone yang lebih besar daripada madu yang kurang pekat.

Tapi, yang saya dapat, madu yang paling kurang pekat pun tetap hasilkan clear zone yang besar.

Maksud 1 = saya hanya memerlukan kepekatan madu yang sedikit untuk memberi effect ke atas pertumbuhan bakteria.

Maksud 2 = madu asli ni bagus laa..hehehe


Saya tahu ramai orang yang jadikan madu sebagai makanan tambahan. Madu-madu yang jual kat kedai tu kadang-kadang tulis "Natural Honey" but sometimes mereka tambah certain bahan-bahan untuk awet madu tu or tambahkan manis ke atas madu tu. So dapat lah madu yang kurang asli walaupun namanya tertulis as "asli". Ada beberapa cara untuk detect samada madu itu adalah asli ataupun dah ditambah air. Nak tahu macam mana?? Next time lah saya cerita k. Tiba-tiba dah azan maghrib..hehehe..


Okay, doakan minor thesis saya dan kawan-kawan berjalan lancar k. Thanx :) Doakan exam jugak :) Bye.

7 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

bikin geli tu benda. eeeiiii :D

Wazie Wahidah said...

mcmana ko tanam tu bakteria? eiiiii!!!!!

Usagi said...

xperimen yg bagus, nnt kalo sakit perut mknlah madu asli, jgn mkn obat hyocine. kalo arnab sakit perot blh bg madu jugak?

Rafahiah Haron said...

cik wahidah - haha, jgn la geli. sedih i :p tanam senang ja, bakteria ni xpayah ada pasangan kalo mo beranak.hehehe. letak ja dimedium yg dia suka n sesuai, dia membiak la. serius dlm agar2 tu berjuta2, ntah2 berbilion2 :)

betta sp - hehe i prefer recommend madu to be a preventive supplement. Tapi try la kalo sakit perut:) Dalam al-quran pun ckp kebaikan madu. Utk sakit kulit pun boleh :) Rabbit tak sesuai kot makan madu sbb manis sgt. Dlm madu ada banyak carbohydrate component yg manis2. Rabbit tak boleh makan manis :)

Wahidah Haron said...

haha! i mean, tu bakteria ba ko ambil dr mana? euwwwww!!!!!

Rafahiah Haron said...

sorry lambat reply, hehe.dpt bakteria dari body fluid patient yang infected, lepas tu culture (kasi hidup n biak) banyak2 sampai berjuta-juta lemon :)

Unknown said...

Nice one! like it! Thanks! researchpaperspot.net

Post a Comment