Tuesday 29 June 2010

Entry untuk Ahmad Naqiuddin

Entry ini agak terlambat satu hari. Hehehe. Saja nak buat surprise ;p Konon-konon tak ada ucapan tahniah tapi sebenarnya ada. Lagipun agak busy tadi.

Mula-mula saya nak cakap : I love the way Allah tested me. Betul tak ayat tu. Betul kan kan.

Sebenarnya waktu first year saya tak ada target apa-apa pun untuk pointer saya. Saya tak pernah study sungguh-sungguh waktu tu. Langsung tak pernah target nak dapat Dean List. Motivation saya sangat rendah sebab saya tak suka orang put pressure kat saya. Sebab waktu sekolah dulu saya rasa cikgu-cikgu selalu letak harapan tinggi. Saya stress dan lepas tu saya langsung tak nak berusaha untuk berada di atas lagi. Seriously I love the feeling yang tak ada orang put pressure kat saya. Saya rasa saya memang jenis orang yang tak gilakan harta, nama dan pangkat kot ;p hihi. I know it is not good. Macam orang yang buat kerja tak sungguh-sungguh pun ada. Tapi nak buat macam mana, saya rasa selesa macam tu. Mungkin sebab mak & ayah pun tak pernah paksa anak-anak dia untuk dapat exactly apa yang mereka nak sampai anak-anak boleh jadi stress.

(paragraph ni tak ada kaitan dengan tajuk) Lagi satu perangai saya yang saya perasan, bila orang tahu saya boleh buat something, dan saya pernah tolong buat benda tu sekali, tapi sebab saya pernah buat benda tu, mereka berulang-ulang kali bagi kerja tu kat saya. Sampai saya rasa bosan. Contohnya jadi AJK Kebersihan & Keceriaan. Yang itu serius saya bosan waktu sekolah dulu asyik dapat jawatan tu. Sekarang sampai bila-bila pun saya tak suka kerja tu lagi.

(kembali pada tajuk) Tentang study, sebelum tahun ke-2 start, seseorang yang bernama Ahmad Naqiuddin telah mengajak saya untuk dapat 3.5 sama-sama. Waktu tu pointer kami sama-sama lebih kurang 3.10. Saya pun cakap okay saja walaupun block pertama waktu masuk 2nd year tu (Reproductive System), saya masih main-main. Serius saya sangat kesian dengan tutormates saya waktu tu. Bila ingat-ingat balik, saya sangat main-main waktu tu. Saya start study elok-elok waktu block Endocrine & Metabolic System. Waktu tu baru belajar betul-betul. Dan system-system seterusnya sampai lah habis fourth year.

Tapi again, saya tak suka stress, jadi saya study bila-bila yang saya suka. Saya tidur bila saya mahu tidur. Saya tak suka stay up, jadi saya tak pernah stay up. Saya tak suka minum Nescafe untuk kekal boleh study malam-malam, jadi saya tak minum coffee or anything to make me awake the whole night. Saya tak suka makan panadol, jadi saya takkan benarkan kepala saya sakit sebab study.

Malangnya saya bukan orang yang genius. Yang tak payah study pun boleh dapat markah tinggi. Saya perlu study untuk dapat markah tinggi. Jadi saya terpaksalah merajinkan diri jugak. Empat tahun sebagai pelajar tahun perubatan di Fakultas Kedokteran Universiti Padjadjaran ni dah banyak ajar saya erti kesabaran dan ‘menerima rezeki masing-masing seadanya’. Sebab walaupun banyak ketidak adilan dalam system peperiksaan di sini, saya rasa ini peluang untuk kami mempersiapkan diri dengan dunia kedoktoran yang sebenar. Yang penuh dengan perkara-perkara di luar dugaan. Bak kata Dr Najwa, yang penting bukanlah pada angka, tapi pada apa..saya pun dah lupa..short term memory loss.

Dulu saya pernah tak puas hati dengan SOOCA. Ramai yang tak puas hati jugak sebab ia sangat tak adil. Fifty percent. Tapi fakulti tetap tak nak ubah system. Lama-lama dah terbiasa. Tahun kedua, ketiga dan keempat, saya tak pernah dapat A untuk SOOCA. Setiap tahun saya dapat doctor yang suka failkan student. Siapa yang tak kecewa kan dapat nasib macam tu, saya tahu semua orang akan kecewa. Tipu lah kalau cakap tak kecewa sikit pun. Kecewa saya sampai tahap saya boleh nangis kalau dengar kawan saya fail. Sebab saya tahu semua orang belajar betul-betul cuma nasib tak menyebelahi.

Tapi begitulah.. setiap yang berlaku ada hikmahnya. Lambat atau cepat je hikmah tu. Yang penting setiap yang berlaku menjadikan kita lebih tabah dan bersyukur. Tak guna mengungkit apa yang dah terjadi, kan? Semoga saya dan rakan-rakan akan dapat menjadi doctor yang terbaik yang akan berbakti pada agama dan bangsa. (Ayat macam dah nak jadi doctor je…hihi…padahal baru nak masuk co-assistant year ;p)

Berbalik kepada janji saya bersama encik Ahmad Naqiuddin tadi, (ini sebenarnya point entry ni).. Encik Naqiuddin dengan bangganya telah berjaya mendapat pointer 3.59 dan sekaligus melepasi target kami. Tahniah! Walaupun SOOCA nya pada tahun ke-3 dan tahun ke-4 hanyalah di bawah 75 markah, tapi beliau telah berjaya mendapat markah yang tinggi dalam ujian MDE (MCQ) beliau dan membolehkan beliau tetap mendapat A atau sekurang-kurangnya B++ untuk setiap system.You should be proud of yourself. Hadiahnya? Saya tidak akan ambil remedial pada tahun ini, jadi kita boleh balik awal.Hihi..Sorry takde hadiah yang lagi best ;p

Inilah Ahmad Naqiuddin yang saya maksudkan.

Dan saya? Berjayakah saya melepasi target kami itu? Jawapannya ialah TIDAK..dengan segala dukacitanya..hihi..kesian saya. Saya cuma mendapat 3.44. Encik Naqi harap boleh maafkan saya considering I never get A in my SOOCA for 3 years in a row. Hee alasan betul. Sebenarnya semalam saya masih ingin mengambil remedial untuk dapat mencapai target kami berdua tetapi malangnya saya mempunyai masalah kewangan untuk berbuat demikian. Isk. Saya mahu balik Malaysia dan kembali semula mengambil remedial tetapi keadaan kewangan tidak mengizinkan. My dad didn’t allow me to do so. Inilah masalah bila tak kaya, semua benda tak boleh buat =( Jadi orang-orang kaya di luar sana, sentiasalah bersyukur dengan apa yang anda ada dan jangan asyik mengeluh itu ini sebab masih ramai yang kurang bernasib baik dari anda. Renung-renungkan dan selamat beramal..hee

Semoga Allah memudahkan segala perancangan kita. Amin :-)

P/s : Harap nama yang tertera di entry ini tetap dapat tidur lena lepas baca entry ni ;p

14 wonderful voice(s):

dr hakim said...

like this....hahahahah

Nadia Nazifah said...

like jugak!

hehe. bestnye aki dapat entry dari yah. aki tu kalo yah nk tau, dulu time skolah mls gile study. kya masok bilik die je, tgh tidur dgn buku atas muka. sket2 tidur. sket2 main game. tp mebi sbb Allah kurniakan dia otak yg cepat pick up. dlm kelas proses semua terus. lelaki, mmg gitu. yg ppuan plak, kene rajin baru boleh. sbb tu ppuan selalu lagi rajin. mcm yah.

mungkin belom rezeki yah dpt 3.5 ke atas. tp 3.44 adalah pointer yg membanggakan jgk bg org yg amik medic.

tahniah yah n aki. betol kate dr. najwa tu. xsemestinye pointer tinggi yg jadi ukuran. byk lg bende kene kira. contohnya keikhlasan, nasib, ujian Allah. atas kita nak fikir mcm mana.

tahniah again, and goodluck!

Unknown said...

Amboi spesel nye encik Ahmad Naqiuddin ni sampai dapat entry spesel dari Yah!

Dapat pulak masuk gambar ntah zaman umur brp tahun ntah...mmmm rupa2 nya dahi Aki mmg dah luas dan suok time tu hehehe...

Anyway, tahniah buat Aki yg berjaya dapat pointer 3.59, dah bagus dah tu... Yah pun tahniah sbb berjaya improve a lot in term of pointer...

For me, the best reward is..... jeng! Jeng!... kita tunggu 18 -20 Julai ni ek.... see u in Sabah!

kerabatASTANA said...

sooo sweeeeeeeeeeeeeetttt.... X)

Najwa said...

ye3,abg ki mmg mls,tp dia serius cerdik.tp kak yah pun hebat jgak,blaja jd doctor bkn sng..tahniah utk kak yah & abg ki!

p/s:harap2 blh jupe kak yah lg 19hb ni..doakan wa dapat cuti..=)

dr.radzi said...

tak aci ar naqi....
patot ar tak dapat 3.5,takde orang janji same2. haha,alasan.=p

sesiapa yang bercita-cita nk dapat 3.5 above msti kecewa if tak dapat,perasaan kita sama yah,huhu....

tapi papepon,tahniah la korang. n tahniah juge buat "perancangan" korang tu. tumpang hepi member dah nak bina masjid. bilalah diri ini nk bina masjid pulak.=p

Rafahiah Haron said...

Maaf semua di atas kelewatan mereply komen. Dah berhari2 tak dpt online. Online kat hp tak dpt reply blog.

Dr.Hakim - kne letak button like ni..penat hakim kne komen.hee;p

Kak Ya - Rezeki aki, malas2 pun dpt result gempak. Hehe tapi takde la malas sgt..Learning issue buat je tp suke buat last minute..dulu asyik main dota je. Lama2 dah kurang. Da masuk 4th year ni dia dah rajin compared dgn dulu :) Thanks k.Ya! =)

Abg Din - Time kasih a.din. The best reward itu..kantoi plak.Hehe. Btw dahi aki dah makin luas kn compared dgn dulu. Uban pun dah banyak. Byk berfikir kot..hihi.

Anip - hee ^_^

Wa - Thanks wa. InsyaAllah kite jumpe nanti kat Sabah. Wa dah start keje? Bestnya. Enjoy your work k =)

Radzi - Waktu dpt result tu tak frust sgt sbb dah tau takkan dpt 3.5, selalu frust time sooca la sbb you know why.hehe. Rasanya ramai batch kite yg boleh dpt 3.5 tp sbb sooca menjatuhkan. Radzi pun pernah frust tak dpt A sooca kan last year. Takpe2..clinical year ni start pointer baru, kite try our best. Kalo la tak dpt jugak, yg penting kite boleh treat patients kn. Dpt tinggi2 tapi tak boleh treat patient pun x gune kn =)Good Luck clinical year nanti!

Thanks radzi:) ntah2 die yg bina masjid dulu ;p

dr.radzi said...

fuh,3.5 di clinical year? wow,sungguh mencabar...tp tak mustahil gak kan? (kalau rajinla,huhu...=p)

mmg nk bina,tapi takde batu bata mahupun kayu papan lagi. haha....takpelah,kasi can kat korg dulu. huhu...

dr.radzi said...

fuh,3.5 di clinical year? wow,sungguh mencabar...tp tak mustahil gak kan? (kalau rajinla,huhu...=p)

mmg nk bina,tapi takde batu bata mahupun kayu papan lagi. haha....takpelah,kasi can kat korg dulu. huhu...

Hayatul Mohamed said...

xleh la nk jupe kyah untuk kali ke-2..insyaAllah tahun depan kite jupe!! :)

tahniah kyah n a.ki!

Anonymous said...

Mak aih.. sweetnye Yah wat entry utk Aki... hahaa... letok pic lame lak tuh... itu pun kembang semangkuk budak aki tuh.. skarang duk umah dia cuma nengok citer jer.. duk dpn laptop jer.. haha.. mmg malas.. haha... tp Allah mmg kurniakan dia otak yg cerdas.. Yah pun sama.. bukan semua org blh wat medic.. and.. ehem ehem.. itu mesti tgh berdebar tggu hari bersejarah tu.. boleh la wat entry pasal tu plak ek.. kak ida tak leh gi... apapun, good luck to both of u...

kak ida

Rafahiah Haron said...

Radzi - itu laa..lagi susah kot berbanding teori. tp rasenye practical lebih sng ingat n faham kan. Takpe, kite try gain experience sebanyak2nye :D Malaysia Boleh!:)

Adik - Thanks adik :) InsyaALLAH..takpe takde rezeki lagi, adik doakan la semuanya lancar k :)

Kak Ida - Hee mmg Aki patut dpt entry ni,segan gak nak tulis tp xpe la. bukan selalu. Thanks for the wish k.Ida :)

Rafahiah Haron said...

By the way, mane la tuan punye bdn yg dimentionkan dlm entry ni, tak komen2 pun ;p

dr naqi mohamed said...

hehe,act segan nk comment tapi tn punyer blog da tny2 ni so wajib gak comment,hehe.

1st of all(cewah,mcm ape je;p) thanx kt rafa 4 this entry, and kt sume2 y bg comment,hehe.sweet kn yah kn k.ida?hehe.

tapi pelik betol nape yek sibling2 suke mngutuk diri hamba ini?;p.hehe.mane ade aki pemalas,aki da jadi perajin doh skrg ni,blajo dok berenti2,haha.

awak,see u dis sunday!!hehe

Post a Comment