Monday 30 August 2010

Seribu Bulan :)

Copied from here...untuk peringatan diri sendiri & sesiapa yang mungkin terlupa :)

Ibadah malam Lailatul Qadr

Lailatul Qadr (atau lebih dikenal dengan malam Lailatul Qadar) mempunyai keutamaan yang sangat besar, karena malam ini menyaksikan turunnya Al-Qur`anul Karim, yang membimbing orang-orang yang berpegang dengannya ke jalan kemuliaan dan mengangkatnya ke derajat yang mulia dan abadi. Ummat Islam yang mengikuti Sunnah Rasulnya berlomba-lomba untuk beribadah di malam harinya dengan penuh iman dan mengharap pahala dari Allah subhaanahu wa ta’ala.

Inilah wahai saudaraku muslim, ayat-ayat Al-Qur`an dan hadits-hadits Nabi yang shahih menjelaskan tentang malam tersebut.

1. Keutamaan Lailatul Qadr

Cukuplah untuk mengetahui tingginya kedudukan Lailatul Qadr dengan mengetahui bahwasanya malam itu lebih baik dari seribu bulan. Allah subhanahu wa ta’ala berfirman:

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur`an) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar.” (Qs. Al Qadr: 1-5)

2. Waktunya

Pendapat yang paling kuat, terjadinya Lailatul Qadr itu pada malam di akhir-akhir bulan Ramadhan sebagaimana ditunjukkan oleh hadits ‘A`isyah, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam beri’tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda:

“Carilah Lailatul Qadr di malam ganjil pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan.” (HR. Bukhariy no.2017 dan Muslim no.1169)

Jika seseorang merasa lemah atau tidak mampu, maka janganlah sampai terluput dari tujuh hari terakhir, berdasarkan riwayat dari Ibnu ‘Umar, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Carilah di sepuluh hari terakhir, jika salah seorang di antara kalian tidak mampu atau lemah maka jangan sampai terluput dari tujuh hari sisanya.” (HR. Muslim no.1165)

Telah diketahui dalam Sunnah, pemberitahuan ini ada karena perdebatan para shahabat. Dari ‘Ubadah bin Ash-Shamit, ia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam keluar pada Lailatul Qadr, lalu ada dua orang shahabat berdebat, maka beliau bersabda:

“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kalian tentang Lailatul Qadr, tetapi fulan dan fulan berdebat hingga diangkat (tidak bisa lagi diketahui kapan kepastian lailatul qadr terjadi), semoga ini lebih baik bagi kalian, maka carilah pada malam 29, 27 dan 25.” (HR. Al-Bukhariy 2023)

Banyak hadits yang mengisyaratkan bahwa Lailatul Qadr itu terjadi pada sepuluh hari terakhir, hadits yang lainnya menegaskan di malam ganjil sepuluh hari terakhir. Hadits yang pertama sifatnya umum sedangkan hadits kedua sifatnya khusus, maka riwayat yang khusus lebih didahulukan daripada yang umum, dan telah banyak hadits yang lebih menerangkan bahwa Lailatul Qadr itu ada pada tujuh hari terakhir bulan Ramadhan (malam ke-25, 27 dan 29), tetapi ini dibatasi kalau tidak mampu dan lemah. Maka dengan penjelasan ini, cocoklah hadits-hadits tersebut dan tidak saling bertentangan.

3. Bagaimana Mencari Lailatul Qadr?

Sesungguhnya malam yang diberkahi ini, barangsiapa yang diharamkan untuk mendapatkannya, maka sungguh telah diharamkan seluruh kebaikan (baginya). Oleh karena itu dianjurkan bagi muslimin agar bersemangat dalam melakukan ketaatan kepada Allah untuk menghidupkan malam Lailatul Qadr seperti melakukan shalat tarawih, membaca Al-Qur`an, menghafalnya dan memahaminya serta amalan yang lainnya, yang dilakukan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala-Nya yang besar. Jika dia telah berbuat demikian maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Barangsiapa shalat malam/tarawih (bertepatan) pada malam Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan mengharap pahala dari Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR. Bukhariy 38 dan Muslim no.760)

Disunnahkan untuk memperbanyak do’a pada malam tersebut. Diriwayatkan dari ‘A`isyah, dia berkata: Aku bertanya: Ya Rasulullah, apa pendapatmu jika aku tahu kapan Lailatul Qadr (terjadi), apa yang harus aku ucapkan? Beliau menjawab: “Ucapkanlah:

“Ya Allah, Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku.” (HR. At-Tirmidziy 3760 dan Ibnu Majah 3850, sanadnya shahih)

Saudaraku, setelah engkau mengetahui bagaimana keadaan malam Lailatul Qadr (dan keutamaannya) maka bangunlah (untuk menegakkan shalat) pada sepuluh malam terakhir, menghidupkannya dengan ibadah dan menjauhi wanita, perintahkan kepada istrimu dan keluargamu untuk itu, perbanyaklah perbuatan ketaatan.

Dari ‘A`isyah berkata: “Adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam apabila masuk pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, beliau menghidupkan malamnya, membangunkan keluarganya, dan bersungguh-sungguh serta mengencangkan kainnya (yaitu menjauhi istri-istrinya untuk konsentrasi beribadah dan mencari Lailatul Qadr).” (HR. Bukhariy no.2024 dan Muslim no.1174)

4. Tanda-tandanya

Dari Ubaiy, ia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Pagi hari malam Lailatul Qadr, matahari terbit tidak ada sinar yang menyilaukan, seperti bejana hingga meninggi.” (HR. Muslim no.762)

Dan dari Ibnu ‘Abbas, ia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Malam Lailatul Qadr adalah malam yang indah, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin, dan keesokan harinya sinar mataharinya melemah kemerah-merahan.” (HR. Ath-Thayalisiy 349, Ibnu Khuzaimah 3/231 dan Al-Bazzar 1/486, sanadnya hasan)

(Sumber Bacaan: Shifat Shaumin Nabi; Taisiirul ‘Allaam; Ad-Durarul Bahiyyah; Shahiih Al-Bukhaariy dan Shahiih Muslim. Dikutip dari Buletin Al Wala wal Bara, judul asli Lailatul Qadr dan Zakat Fithri, Edisi ke-49 Tahun ke-2 / 29 Oktober 2004 M / 15 Ramadhan 1425 H, url sumber http://fdawj.atspace.org/awwb/th2/49.htm)

Rujukan rediesh: http://www.ahlussunnah-jakarta.com/buletin_detil.php?id=36

Sunday 29 August 2010

Just came back from Bandung..BEST! tapi udara bandung sbbkan selsema+demam..sejuk tapi berhabuk..Betul kata org, Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri..baik lagi di negeri sendiri..:)

Graduation day...best sebab duduk kat dalam..tapi penat sebab puasa kot..huhu..

Shopping with family...BEST bangat~

Beg sgt banyakkk, 100 kg kot..maklumlah 1st time dtg..banyak laa yg diborong..walaupun saya dah selalu bawak balik brg2 dari sana..

p/s : Ada tambahan kuih raya...huhuhu...chaiyok!

Sunday 15 August 2010

Ingatkan senang macam makan kacang..

Hmm..penat jugak rupanya buat kuih raya ni..ingatkan senang macam makan kacang..huhu..
Konon-konon nak isi masa lapang waktu tak buat apa-apa semasa puasa.. kiranya ganti masa makan la ni..so me n my sisters rajinkan diri buat tester untuk cikgu sekolah mak & ayah makan.

Dalam tak sampai 2 hari kitorang dapat order lima ribu biji kuih raya..wahhh!!! terkejut dibuatnya.. cepat-cepat suruh ayah & mak tutup order..takut tak termampu nak buat..huhuuhu..

Hari pertama & kedua semangat lagi..masuk hari ke-3 dah start mengeluh.. mak suruh siapkan sebelum pergi Bandung minggu depan..sebab after balik dari Bandung tu cuma tinggal 2 hari saja untuk distribute kuih raya kat cikgu-cikgu, dalam 5 hari kami dapat siapkan 2900 biji biskut raya..susah payah tu.. ditambah dengan bau mekar mewangi yang keluar dari perut oven semasa sedang menahan lapar dahaga..

Sekarang stop jap..mak bagi 'pelepasan' sebab masing-masing dah kepenatan..haha..itu baru 5ribu biji.. belum buat bisnes betul-betul lagi..

Jadi pengajarannya, kalau nak bisnes, kena betul-betul ada kemampuan, dari segi tenaga kerja dan masa.. bisnes tak ada yang main-main..walaupun saya & kakak & adik cuma berniat untuk mengisi masa lapang di bulan puasa.. tapi tak apa, pengalaman.. Best lah. Daripada tak buat apa-apa kan. Tapi malam memang tak boleh buat laa..ibadah-ibadah bulan puasa jangan dilupaa.. :)

Esok nak pergi belajar driving lagi...huhu..hope dapat cepat-cepat habiskan..inilah padahnya kalo belajar lambat-lambat..orang lain umur 17tahun dah ada lesen.. sebenarnya saya belum merasakan keperluan untuk memandu.. asyik duduk rumah je nak memandu buat apa..(kata hatiku..hihi)..lepas dapat lesen ni pun (insyaAllah kalau sempat)..tak tau lah bila masanya saya akan bawak kereta..duduk Bandung lagi 2 tahun confirm tak bawak kereta..huhu..

Saturday 14 August 2010

Bunga~


Passion flower

Subhanallah

Alhamdulillah


Lailahaillallah


Kenapa bunga?

....

Sebab hati sedang berbunga-bunga

(^_^)

p/s : hari ini cuma dapat 382 pcs..penat..tapi happy..

p/s 2 : Thank you Allah :)

Tuesday 10 August 2010

Puasa bulan~

You don't get to choose how you're going to die, or when, but you can decide how you are going to live now, so live each day preparing for the hereafter live as a good Muslim, practice Islam daily and worship Allah S.W.T



Dugaan menjadikan kita lebih tabah...must always remember that ^_^

"Allah puts no burden on any person beyond what He has given him. After a difficulty, Allah will soon grant relief." Quran [at-Talaaq, 65:7]



Hidup ini bukan untuk dunia semata-mata...must also remember that ^_^

Yang penting kita berusaha untuk bahagia di sana...

InsyaAllah kita pasti bahagia di sini..

It's not easy..Nothing is easy..

"Be content with that which Allah has decreed for you, and you will be the richest of people."

Selamat Menyambut Ramadhan Al- Mubarak :)

Monday 9 August 2010

Biarkan gambar berkata-kata...

Gambar diambil dari dalam kereta on the way to KK..captured on Saturday, waktu temankan my sister & her fiance cari barang hantaran..

Gunung Kinabalu : View dari Tuaran.. captured yesterday..on the way pergi driving school



Tudung & shawl yang tinggal... untuk dijual..tapi bukan dijual di blog ini..hehehe..Tapi kalau ada yang berminat apa salahnya :D


Sesi Belajar membuat cake & cookies from my sister (2-day-lesson)
- more lessons to come :D

Almond London : gambar kurang jelas sebab ambil pakai hp Ana :p
Hari ni sudah ada yang order.yeayy!

Biskut Arab kegemaran mak :D

Tart nenas kegemaran semua orang! RM15 untuk 50 pcs.heeee.. promote2 :P

Biskut Nestum Kismis

Dark Chocolate cookies

Friday 6 August 2010

The best answer to anger is SILENCE


1. My Indonesian friend's dad said :

"Sekali kita merasa punya hak untuk dihargai,
sejak itu kita tidak akan bisa **tawadhu'...
"


**tawadhu' =

Synonym : rendah hati tanpa menghinakan diri

Antonym : takabbur a.k.a kesombongan

Rasulullah mendefinisikan sombong dgn sabdanya:
“Kesombongan adalah menolak kebenaran dan menganggap remeh orang lain.”



Thursday 5 August 2010

A fetus Prostrates to God - Subhanallah

Semalam my cousin ada share 1 video kat facebook.. Tajuknya "A fetus Prostrates to God". Dalam video ni, janin yang mula2 sangat aktif tiba-tiba jadi slow and bersujud bila diperdengarkan ayat Al-Quran. Saya kurang pasti kesahihan video ni, tapi tengok kat tarikh & waktu rakaman tu diambil, macam boleh dipercayai. Hmmmm..Just watch lah yaa :)



Subhanallah...

Tuesday 3 August 2010

I have faith in YOU..:)

Your road is tough and not perfect. Nothing is.

P/S : Post ini mungkin memeningkan kepala..fikir dua-tiga kali dulu baru baca..

Masuk hari ni dah 25 hari saya balik rumah..
Saya belum merasa bosan walaupun sehari..
I'm so happy..

Tapi..kegembiraan saya tiba-tiba terhenti disebabkan sesuatu..
Mungkin ada yang boleh agak apakah sesuatu itu..huhuhu..

Saya bukan siapa-siapa untuk complain..
Tapi saya juga bukan manusia cop duit..wuwuuuu...
Tahu tak betapa saya stress bila menyusahkan orang, atau lebih tepat lagi menyusahkan my parents?
Tapi kenapa masih ada manusia/organisasi yang begitu mudah menyusahkan orang?

To be honest..tanpa berselindung..tanpa malu-malu..saya nak bagitau..
Saya stress sebab fakulti saya yang suka menyusahkan pelajar-pelajarnya..
Saya stress sebab saya terpaksa melakukan pembaziran ke atas wang ibubapa saya..
Saya stress sebab D.U.I.T...

Mari saya beritahu, SEBELUM BERITA INI DATANG, saya memang sedang menggunakan wang untuk : (and must remember, i am not a working woman)

1. Bayar duit sewa rumah di Bandung - paid RM800 only, have to pay lagi RM3000 before the end of September.

2. Bayar untuk ambil license - must finish before cuti habis : RM1000++

3. Renew Passport - RM300

4. Kursus Kahwin - Paid RM100 (must go 21-22 Ogos) --> Kalau tak pergi, duit burn.

5. Beli spec baru yang dah 3 tahun tak tukar2 --> minimum RM400

6. Pergi dentist --> RM100

7. Baju konvokesyen --> RM100

8. BELUM TERMASUK ticket Air Asia (balik koas + balik kakak kahwin) + barang-barang koas (stethescope+sphygmomanometer+books) dan lain-lain.

Tapi saya bukan nak complain pasal perkara-perkara kat atas..itu memang kewajipan untuk dibuat..

Yang saya nak complain..ini..

Bulan Jun lepas, fakulti bagitau tarikh konvokesyen adalah pada 25-27 Ogos. Itupun belum ada tarikh confirm mana satu, 25,26, or 27. Saya plan datang sekeluarga. Tapi sebab 3 orang adik saya sedang belajar & tak dapat cuti..Jadi kami cuma datang berlima..

Ticket yang kami beli adalah dari KK-KL-Bandung dan Bandung-KL-KK pada 24hb-29hb Ogos. Ini adalah kali pertama my family datang Bandung, especially untuk hari konvokesyen saya.

Tapi tiba-tiba sekarang, fakulti bagitau tarikh konvo adalah antara 23, 24 or 25 Ogos. Dipendekkan cerita..itu pun BELUM CONFIRM.

Dengan ticket yang ada sekarang, saya cuma akan boleh hadir kalau konvo adalah pada 25hb. Dan kalau konvo adalah pada 23hb or 24hb, maknanya saya perlu tukar tiket. Tapi, what's the point datang konvo without my parents? Sedangkan in the first place, saya memang nak pegi konvo hanya kalau my parents/family member datang.

Kalau nak my parents datang jugak, kami semua perlu tukar tiket. Which is, mengarut. Saya baru check harga ticket, dan dipendekkan cerita = beli tiket baru lebih murah dari tukar tiket. Alhamdulillah, kebetulan harga ticket sekarang tak mahal sangat macam selalu, sebab Air Asia & MAS tengah fight harga. Masih affordable walaupun MEMBAZIR..

Beli tiket baru bermaksud = ticket yang lama burned. Which also means = membazir duit my parents. AND i don't like it. Tapi what if saya beli ticket baru, tapi tiba-tiba konvo memang 25hb?

I see my parents go to work everyday..sedih tau bila kita terpaksa guna duit mereka banyak-banyak kali..

AND..my sister's wedding akan diadakan tak sampai 2 bulan saja lagi, itu pun pakai duit ok..
Puasa, hari raya..etc..

Saya bukan nak complain benda-benda lain tu..yang memang saya perlu pakai duit untuk benda-benda wajib tu..saya okay je.. Tapi, bila ada hal-hal mengarut macam "tarikh konvo pun tak boleh nak confirmkan cepat-cepat" sampai perlu bazirkan duit banyak-banyak..siapa yang tahan kan..huhu..

I'm thinking of not going.. tapi takut pulak tiba-tiba kalau tak datang konvo, tiba-tiba tak boleh masuk koas bulan september..huhu.. Dah laa dulu kata koas start bulan 11, my sister dah awalkan majlis perkahwinan dia ke Bulan September supaya saya boleh datang, tiba-tiba bila kakak dah confirmkan tarikh kahwin 24September, Fakulti punya jadual kata Registration koas & Orientasi akan diadakan pada 20September (WAJIB).. Dan takkan saya tak datang my sister kahwin (She is my only kakak..must COME..)..So saya perlu ulang-alik lagi dari Borneo ke Pulau Jawa..

Saya sedang happy sebab boleh bawak family jalan-jalan & shopping di Bandung..tapi bila berita "tukar-tukar jadual" ni sampai, saya kecewa..huhuhu..

Fullstop..

Your road is tough and not perfect. Nothing is.