Wednesday 1 December 2010

3rd day in thoracic surgery department

Baru tiga hari praktek di Surgery Department, bahagian Thorax. Penyakit yang paling banyak minggu ini adalah Pneumothorax (air in the pleural space) & Pleural Effusion (fluid in the pleural space), mostly due to malignancy & trauma. Rasanya dua penyakit ni memang yang paling common yang ditangani oleh doktor di bahagian ni.


Tugas kami adalah untuk datang setiap jam 6 pagi (atau lebih awal kalau ada banyak patients & ada morning report jam7) untuk follow up setiap pesakit post-chest tube thoracostomy (CTT). Tugas tu termasuklah check blood pressure, measure the temperature, respiratory rate & pulse rate. Lepas tu check local status untuk bahagian thorax & tulis atas medical record, contoh macam ni (untuk peringatan saya masa depan) :

Laporan follow-up :
01/12/2010 6.15am

BP : 120/80
T : 37.2
RR : 24 x/min
PR : 72 x/min

a/r thorax :

VBS kanan (menurun), kiri (normal)
ronchi (-), wheezing (-)

WSD : produksi cairan 700ml/24 hrs, air bubble (-), undulasi (-)

Ini adalah procedure CTT yang saya cakap tadi. Hari pertama dalam department ni kami berpeluang untuk tengok doctor buat procedure ni. Tujuan procedure ni adalah untuk mengeluarkan udara/cairan yang berlebihan pada pleural space (untuk mengurangkan sesak nafas yang dikeluhkan oleh patient).

Lepas tu, tube tu akan disambungkan pada satu tabung. Prinsip ni dikenali juga dengan nama water-sealed drainage (WSD). So tugas kami pagi-pagi adalah untuk kira jumlah cairan (tak kira exudates ataupun darah) yang telah ditampung dari patient ni sepanjang 24 jam. Kalau produksi cairan tu makin berkurang, bermakna ada pembaikan. Kalau tidak berkurang, maksudnya dalam pleural space tu memang masih banyak cairan.



Antara banyak-banyak patient, yang paling kerap adalah pleural effusion yang disebabkan tumor (barah) yang malignant (ganas), contohnya patient lung cancer, breast cancer, yang telah menjalar pergi sampai pleural cavity pada paru-paru.

Saya tak tahu kalau saya cerita, adakah saya telah melanggar patient confidentiality, tapi saya harap tak, since saya tak tulis nama patient. Seorang patient dah meninggal 2 hari lepas disebabkan pleural effusion akibat tumor. Memang prognosis penyakit malignant pleural effusion ni buruk, cuma boleh hidup less than 1 year.

Sekarang ada seorang lagi patient yang kami follow up setiap pagi, yang juga ada malignant tumor yang menyebabkan pleural effusion. Setelah diselidik macamana dia boleh dapat tumor paru-paru, tidak ada faktor predisposisi lain selain merokok. Kami suspect mungkin sebab dia merokok walaupun tak sampai sekotak sehari. Secara teorinya, patient ini hanya ada masa untuk hidup tidak sampai setahun lagi.

Saya rasa di Rumah Sakit Hasan Sadikin patut ada satu organisasi "badan dakwah" atau "kumpulan penasihat agama" untuk pesakit-pesakit yang lifetime expectancy rendah, supaya boleh tolong ajarkan mereka cara bersolat ketika sakit dengan betul, supaya mereka lebih mengingati tuhan, tidak stress, dan pentingkan solat walaupun sakit. Kalau harapkan doktor & nurse untuk tolong, mungkin boleh tapi mungkin juga tidak mencapai sasaran tahap maksimum.

Saya telah mengantuk untuk tulis lebih panjang, so mau tidur dulu. My definition of bangun pagi sekarang adalah pada pukul 2/3 pagi. Dan definition untuk bangun lambat sekarang adalah 4.30 pagi. Subuh jam 4pagi. Jadi tidur adalah lepas sembahyang isyak yang tepat waktu. Pastikan tidur yang berkualiti :)

2 wonderful voice(s):

mariatians said...

Yahhhh... brapa jam jak ko tidur tu? :)

Rafahiah Haron said...

pulai, kalo sy tidur pas isyak..berjam2 la sy tidur tu..hehehehe..isyak jam7mlm, kalo bgn jam2pagi = 7 jam. tp kalo ada oncall tidak merasa la tidur lepas isyak tu.hihi..

Post a Comment