Thursday 3 March 2011

memories~

CONSOLIDATION of Memory ---> for short-term memory to be converted into long term memory that can be recalled.

30 minit sebelum study, saya tiba-tiba terjumpa my notes waktu 2nd year, waktu Sarjana Kedoktoran (S.Ked) dulu. Tentang MEMORY~

Kenapa saya tertarik untuk stop jap & tengok balik notes lama saya tu? Sebab saya rasa sangat banyak benda yang saya belajar selama 4 tahun, yang perlu baca balik untuk apply kat patients. Selalunya benda tu dah pernah TAHU dan pernah FAHAM dengan begitu terperinci, tapi bila TERLALU BANYAK, dan setiap inci ilmu tu perlu diulang sekarang, dan digunakan untuk patients, boleh jadi lupa.

Bayangkan setiap bulan perlu bertukar department, setiap bulan belajar benda berbeza. Sekejap di kulit, sekejap di jantung, sekejap di otak, sekejap di usus, sekejap di perut, sekejap di hati, dan baaaanyak lagi organ-organ dalam tubuh manusia ni yang perlu dipelajari. Setiap organ tu pulak ada berpuluh-puluh penyakit. (Mungkin beratus-ratus tapi biasanya di hospital kami akan belajar yang common saja. Yang tak common cuma perlu tau surface2). Sebelum belajar penyakit, perlu tau yang normalnya dulu. Normalnya pulak buku tebal-tebal. Satu organ pulak bukannya satu buku saja. Jadi bayangkanlah macammana otak ku yang kecil ni mahu sumbat semuanya. Belum masuk ubat-ubat yang berjuta-juta lemon, yang setiap satu perlu tahu mechanism of action, side effect, bla-bla-bla..

Depan patients pulak, tak elok bukak buku. Nampak sangat macam tak meyakinkan. Patients pulak sekarang sudah pandai google2 tentang disease dia. Bila orang yang cuma baca sekali pasal disease dia, tak tahu basic, dan tanya macam2, pening kepala tak nak jawab? Terpaksa terang dari awal. Itupun kalau kebetulan kita ada jawapan dalam kepala. Semuanya bergantung pada? MEMORI dalam kepala otak kita.

Sebab tu ramai yang nak jadi specialist cepat-cepat. Lebih baik concentrate dengan 1 benda yang kita betul-betul pro pasal hal tu. But, for me, itu masih terlalu jauhhhh~ sejauh mata yang rabun ini memandang ke hadapan tanpa kacamata..hmmm~

Sambung sikit my notes :

Short term memory --> if activated repeatedly --> will initiate chemical, physical, anatomical changes in the synapses that are responsible for Long-term memory type :

a) 5-10 minutes (for minimal consolidation)
b) 1 hour or more (for strong consolidation)

Rehearsal of the same info again & again--> accelerates & potentiates the degree of transfer of short-term into long-term memory,

*this explains WHY a person can remember SMALL amounts of info studied in DEPTH far better than LARGE amounts of info studied only SUPERFICIALLY.

*and this explains WHY a person who is WIDE AWAKE can consolidate memory FAR BETTER than a person who is in a state of mental fatigue. (psst...para doctor bedah..sila ambil perhatian :P)

(huruf besar kecik tu sebiji ikut my notes tu..hihi...)

Lagi satu --> Our brain can receive :

a) Positive info (Sensitization)
b) Negative info (Inhibition)

Ok, itu elaborate lain kali saja.. i have to study now. Study benda-benda yang dah pernah study dulu-dulu, jadi ini mungkin adalah satu repetition untuk tukar memory jadi long-term memory. Atau tambah ilmu --> utk benda-benda yang belum pernah belajar :)

Wish me luck! (^_^)

0 wonderful voice(s):

Post a Comment