Wednesday 27 July 2011

Third day~

Jam menunjukkan jam 12:54 am. Saya terbangun tengah malam buta sebab ada homework belum siap. Ssepatutnya saya pergi buat kerja tu dulu, tapi saya singgah kat laptop dulu ber'facebook' dan update blog. Tapi jangan risau, sebab saya update blog sekejap ja..:P

Untuk 3 minggu yang akan datang, saya berada dalam Forensic department. Berkenaan hal-hal yang berkaitan dengan "bedah mayat" a.k.a autopsy. Pernah dengar tak mitos zaman-zaman sekolah dulu, orang selalu cakap kalau nak jadi doktor, wajib "tidur kat bilik mayat"? Dulu cita-cita saya bukan nak jadi doktor, so saya tak ambil kisah sangat.

Tapi, benda tu memang betul-betul mitos, mana ada kena "tidur dengan mayat". huhu..

Di Forensic Department ni jam kerja adalah dari jam 7am sampai 4pm. Waktu-waktu selebihnya "oncall" kalau ada mayat. Jadi handphone kena bersedia sepanjang masa.

Dah dua malam saya tidur tak nyenyak sebab takut tiba-tiba oncall. Tapi malam semalam (hari ke-2) saya "tidur mati" sebab penat sangat, luckily bangun dari tidur tengok hp "No new messages". Huhu...Penat sebab dari pagi sampai ke petang ada total LIMA mayat harus di autopsy, most of them mangsa bunuh, dan tugas kami adalah untuk mengenalpasti identiti mayat-mayat tersebut serta mengenalpasti cara mereka meninggal, lalu membuat report untuk pihak polis.

Hari pertama, ada 3 mayat di RSHS (Rumah Sakit Hasan Sadikin), lepas tu ada 1 case kena pergi ke satu tempat yang jauh untuk "Penggalian" (gali semula kubur), untuk tahu punca kematian, tapi saya dan kawan-kawan yang naik satu kereta dengan saya terkandas di tengah jalan, sebab kereta tiba-tiba mati. Panjang ceritanya. Tapi saya cuma nak upload gambar.hehe..sebab ada homework belum siap :P

Tapi semalam (hari ke-3), alhamdulillah, no autopsy. Sebab tak ada "tetamu". Kami duduk-duduk di dalam sambil buat report, and bila dah siap buat report, kami buat kerja lain, tengok movie, main card, etc.

So, this is my life for 3 weeks. Next week dah masuk bulan Ramadhan, boleh tak nak berharap supaya malam-malam tak ada oncall langsung? Huhu.. x mau menyusahkan Naqi hantar ke hospital tengah-tengah malam. Nak duduk rumah lama, tapi kalau tak ada oncall, macam sia-sia pulak. Nanti awal pagi kena bangun balik rumah, siap-siap untuk pergi hospital lagi. Bulan puasa ni I want to cook for sahur, and for Iftaar. So kalau boleh nak selalu berada di rumah. Dan semoga diberi kekuatan untuk selalu ke masjid depan rumah ni untuk solat jemaah dan terawih.

Apa-apa pun, Ya Allah, permudahkanlah urusanku sebagaimana Engkau selalu memudahkan perjalanan hidupku selama ini. Amin.

(okay, sebenarnya tak selalu mudah) --> kita anggap mudah saja okay? :)

Enjoy the pics!


Check apa yang rosak


Amy the bookworm :P


Lepas tunggu beberapa jam, and dah discover apa masalah (salah isi minyak..sepatutnya diesel, tapi sebab miscommunication sikit, terisi petrol), kereta pun ditarik untuk kembali ke Bandung (ditarik pakai angkot). Tapi tali asyik putus (4 kali). Gambar ni menunjukkan usaha memasang semula tali.






Bila dah 4x putus, akhirnya kereta dicuba ditarik untuk ke stesen minyak terdekat


Sesampainya di stesen minyak.


Mesin rosak



Usaha membersihkan tangki minyak yang memakan masa berjam-jam


Menunggu...(tunggu orang beli petrol, bersihkan tangki)


Akhirnya semua boleh senyum dan jam5 petang semua boleh balik Bandung..yeay!
(Orang lain semua sedang "penggalian")

2 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

kesiannya salah isi minyak. huhu. ada tu mak cerita pasal bedah2 mayat tu. geli2 sy dengar. sy tengok d tv yg dia mau potong yg first tu punya seram. kamu kena buat depan2 pakai tgn sendiri apala perasaan????? huhuhuhu...

yg tidur dgn mayat tu siapa la bawak cerita tu kan. hahaha

Rafahiah Haron said...

tu lah kesian kan? excited ni mo pegi menggali kubur..hehe..

hm, mula2 mmg takut, nervous dari minggu lepas lagi, tp bila betul2 dpn realiti, boleh kuatkan hati jg :) kami berdoa before buat tindakan dkt mayat :)

Huhu..boleh buat insaf juga di dept ni..=)

Post a Comment