Friday 19 August 2011

mari membaca blog

Terbengkalai plak blog ni sekejap. Hari ni kebetulan cuti, tapi encik naqi 'kerja' juga. He's in Public Health department now, yang bermaksud dia perlu ke Puskesmas (Klinik Kesihatan) dari Isnin sampai Sabtu. Kalau setiap pagi, saya gosok baju untuk dua orang, hari ni gosok baju untuk sorang.hehe..waktu tengah gosok baju tu kan, disebabkan saya sendiri tidak perlu terkejar-kejar untuk pergi hospital, tiba-tiba saya terfikir, what if suatu hari nanti saya jadi surirumah sepenuh masa?Hihi..macam best ja:P Tapi, suatu waktu dulu, saya pernah berpendirian 'belajar lama-lama, belajar susah-susah, mesti kerja!', jadi saya mesti ingat pendirian saya tu. Jangan disebabkan hal-hal yang stressful dan menduga kekuatan mental & fizikal, saya kalah dengan pendirian sendiri.

My self-regulatory control, lately, banyak kali teruji. Saya hilang motivasi, hilang kawalan terhadap diri sendiri. Banyak faktor sebenarnya yang buat saya jadi macam ni. Satu, mungkin saya sudah jarang mendapat kesempatan untuk duduk depan meja, duduk berjam-jam untuk study. Saya rasa sepanjang koas, saya jarang buat macam tu. Disebabkan hal ini, kemungkinan otak saya sudah kurang dilatih untuk mengingat apa yang saya belajar. Ini menyumbang untuk faktor kedua, iaitu MUDAH LUPA. I admit, my level of attention, concentration and memory is deteriorating very badly. Bukan salah siapa-siapa, tapi salah saya sendiri. Memory saya waktu sekolah dulu JAUH lebih bagus dari sekarang. Itu yang sering buat saya stress.

Semua orang ada waktu 24 jam sehari. Saya mengisi 1/3 dari hari saya untuk tidur. Mungkin perlu dikurangkan. Saya ada satu pendirian yang mungkin kurang sesuai dengan status saya sekarang sebagai student yang harus bertanggungjawab pada nyawa seorang pesakit, dan sebagai isteri yang harus bertanggungjawab terhadap seorang suami. Pendirian saya tu adalah kalau penat, mesti rehat. Terutama waktu malam. Kalau mengantuk, mesti tidur. Kalau 'jaga'/kerja malam, kalau tiada patient, mesti rehat, jangan melawan kemampuan diri sendiri untuk buat kerja tambahan. Tapi sampai bila pun saya x tau. I know I must change something. For a better me.

Mungkin juga saya terlalu 'bersyukur' sampai tahap sangat selesa dengan keadaan sekarang. Sampai tahap tidak mahu meminta lebih, dalam erti kata lain, meminta lebih bermaksud berusaha lebih untuk sesuatu hasil yang lebih baik. Dalam diri saya ada satu sikap yang terlalu ingin bersederhana. Sampai saya tidak ingin bersaing untuk mencapai sesuatu yang lebih baik.

Do i need to change myself? I don't know.

Tapi dan tapi,

Saya enjoy bila buat benda-benda yang lain, yang luar dari hal-hal hospital. Kalau di hospital, saya selalu rasa bersalah. Rasa bersalah sebab banyak sangat benda yang dah belajar tapi mostly lupa bila tiba masanya untuk diaplikasi pada patient. Kalau hal-hal tu tidak melibatkan nyawa, mungkin tidak ada hal yang boleh buatkan saya stress.

Tapi cuba bayangkan, setiap kali tengok patient, saya terbayang keluarga atau orang-orang terdekat. Kalau orang-orang terdekat yang berada di tempat patient tu sekarang, apa yang boleh saya buat untuk membantu? Kadang-kadang, waktu jaga, airmata saya selalu bergenang bila tengok macam-macam situasi yang menguji keluarga patient. Cuma hati saya mungkin sudah terlatih untuk kuat menerima situasi yang bermacam-macam tu.

Kalau di rumah, saya enjoy buat hal-hal yang menjadi tanggungjawab saya. HANYA JIKA saya tidak memikirkan hal-hal di hospital. Saya malas belajar, equals to = patient mati. Apa yang akan saya jawab pada Allah di akhirat nanti?

Ok lah, saya stop dulu. Mau curhat banyak lagi sebenarnya. Tapi saya kena pergi Pasar Baru jap untuk bagi balik Baju Melayu Mr.N ke tailor. Benang kat kain baju tu kind of terkoyak (oleh tukang jahit tersebut) dan sangat kelihatan tidak cantik sebab kedudukan dia dekat dada. Tidak boleh cover. Kena pergi jam 9 pagi sebab jam 10 nanti Pasar Baru tu akan jadi macam Ikan Sardin dalam tin.

Raya tahun ni saya ada 5 pasang baju, tapi semua belum ada tudung. Huhu. Semua sebab x sempat cari masa untuk beli. Saya terpaksa beli online, tapi tu pun xtau sesuai atau tidak. Sigh :(

Dan besok, saya pulak oncall sepanjang hari. Saya sekarang dalam department Pediatric. Minggu lepas saya jaga baby baru lahir. Best! sebab baby semua comel-comel. Tapi kesian baby yang sakit. Huhu :( Baru lahir dah ada masalah pernafasan, etc. Dan SANGAT-SANGAT penat sebab jaga waktu malam merdeka, ada sangat banyak delivery. Kena tolak "ambulans" yang sangat berat sejauh 1 kilometer kot. Malam tu saya rasa hampir pengsan waktu tolak tu.

Buka puasa malam ni i want to cook Nasi Ayam. Sebab semalam saya terbau nasi ayam di hospital. Jadi saya perlu masak untuk hilangkan kempunan :P Ok, gtg now! Bye. Assalamualaikum! =)

0 wonderful voice(s):

Post a Comment