Friday 5 August 2011

My Life Goals List

I want to start something NEW in my blog---> which is : My Life Goals List.

Hehehe...Beberapa hari lepas saya tiba-tiba terkeluarkan kata-kata "saya tak nak jadi doktor boleh tak?" kat Krie dan Amy. Waktu tu saya tiba-tiba depressed sebab belajar benda-benda yang saya sangat tak minat. Seperti menghafal hukum-hukum Undang-undang yang ada sangat banyak Pasal-Pasal yang saya tak tahu macam mana nak buat kan saya minat. Tapi saya tak nak fail Forensics. Huhu. Sebenarnya "saya masih nak jadi doctor" :)

Ok, let's not talk about forensics or oncalls...

Hari ni saya nak start something yang BARU for me. Tapi bukan sesuatu yang besar & formal pun. Semuanya perlu santai dan bersahaja. Hehehe. Tiap kali saya dah buat benda tu, saya akan tulis kat tepi blog, dan letak gambar (sebab ada camera baru kan..hihi =P), menunjukkan saya dah berjaya buat benda tu. Tapi saya nak semuanya berjalan dengan slow and steady. Saya nak mulakan dengan hal paling kecil yang saya boleh buat, dan semuanya berdasarkan MINAT saya, dan bukannya mengikut minat kebanyakan orang. Maksudnya melakukan hal-hal yang saya senangi lah.

Saya mulakan dengan hal-hal paling simple dulu. Contoh?


Melihat matahari terbit dan terbenam

Mungkin sekarang susah untuk cari tempat cantik, kalau di Kampung (sebelah mak) tiap hari boleh tengok view yang saaaaaangat cantik untuk sunrise and sunset. Bandung pun kurang pantai. So lihat apa yang boleh nampak dari Sukagalih saja dulu. Hehe.

To grow something that I can use/eat
Contohnya : Chilli!


Dan menuai hasilnya. Yeay!


Menanam pokok-pokok berguna yang boleh dimakan.


Kata Dr. Noorman : Tidak ada bedanya hidup dan mati :)

Let's get it started!

7 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

like! macam best buat gini. hehehehe. cantik jgk pokok lada tu. macam rambut amer dlm ic baru dia. hahahaha.

Rafahiah Haron said...

hehe. Best kan?:P Buat la. Owh, amer buat IC baru? mmg kena renew ka? IC sy masih di takuk lama;p

Wazie Wahidah said...

ic dia patah ba simpan dlm wallet lama pastu dia duduk kali. haha. ic sy pun kabur2 suda kebiruan dia. kalau mau buat baru, nanti gambar muka gemuk mcm lesen! haha

HuiMay said...

Hehe Yah, dulu sy pernah tanam tomatoes. Tapi tomatoes sangat susah. Perlukan space luas. Sebab tempat sy tanam dulu sempit kot, tak berbuah pun dah mati.

Good luck dengan cili ! :D

mariatians said...

Yah, dulu sy try tanam cili... tp x pernah jadi ni... ada tips? Ko start tanam dari biji benih or anak pokok?

Rafahiah Haron said...

Amy : haha..my chilli belum menjadi, sbb kat luar panas sgt, pastu selalu lupa siram..:P nak beli pasu baru dulu kot baru smgt sikit nak siram. Aritu tanam tumpang pasu tuan rumah yg tak cantik :P

Rafahiah Haron said...

Pulai, saya pernah tanam dulu, kalo tanam dari biji baru jadi, tanam anak pokok selalu x jadi. Kadang2 saya tanam biji, then tumbuh anak pokok, then saya mau pindahkan pegi tmpt yg lebih luas, saya cabut anak pokok tu dgn akar2 dia, tp bila tnm balik, x tumbuh ni, layu.

Mungkin kena ada tanah sesuai. atau tanam ja dekat2 dgn pokok lain. Bapa saya la pandai betul tnm, xtau dia buat cmana. berkali-kali pokok yg sama berbuah byk2 smpai x cukup tgn mo ambil.hehe..

Post a Comment