Wednesday 5 October 2011

Kita adalah cermin kepada ibu bapa kita :)

Salam, I just want to share one thing malam ni, tadi tengok satu video tazkirah by Prof Dr Muhaya Mohamed (eye specialist kat Malaysia tu)..video tu ada tp lambat untuk upload..jadi saya dengan rajinnya tolong type..untuk sharing dan untuk bacaan semula di masa akan datang, since I prefer reading more than watching. Hee..Semoga bermanfaat!

Topiknya luas, tentang mencari pasangan, mendidik anak-anak, dan point penting saya mahu jadikan iktibar, "kita adalah cermin kepada ibubapa kita" :)


"Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum w.bt para pendengar semua..."


"Saya terpanggil bercakap tentang ini, kerana kalau saya perhatikan, sebenarnya manusia ini..terjadinya kelahiran manusia ini disebabkan kelahiran bayi..dan tidak akan lahir bayi kalau tidak ada suami & isteri..

..dan tadi, dalam perjalanan, saya bukak lah facebook saya, saya nampaklah gambar-gambar remaja-remaja, kenapa anak kawan saya, yang sama-sama belajar kat sekolah dulu, masuk universiti..maknanya anak kami, kami kenal daripada umur 20 tahun, sampai kami dah umur 50 tahun, dan kami dah ada anak-anak...dan... kekadang terasa sedih apabila melihat anak kawan-kawan, sahabat kita, cara penampilan, pakaian, dan gaya pose dalam gambar tu, masyaAllah, saya sedih sangat...

..kekadang kita tak tahu, inikah anak-anak yang masa tu saya pergi kat hospital tengok anak kawan saya, putih bersih, Subhanallah, lepas umur 25 tahun, macam ni jadi..

..Jadi saya terfikir, apakah, dimanakah salah kawan saya dan suaminya tu..dan saya cuba recall balik masa kawan saya kat sekolah dulu, macammana akhlaknya, macammana pergaulannya, macammana pakaiannya. Saya perhatikan..sebenarnya anak dia pun jadi macam dia dulu.

..Maknanya..mungkin kalau ibu tu nak salahkan anaknya pun, kalau anak dia tengok gambar mak dia dulu pun macam tu jugak..

Jadi..saya menyeru pada diri saya, keluarga saya, kawan-kawan yang baik dan semua para penonton, kita cuba renungkan hari ini, kita memang bersyukur, wanita ni kalau ada suami, ada anak, ada rumahtangga yang aman, ada rumah tempat tinggal, taraf ekonomi dan kesihatan, itu adalah nikmat yang tak terhingga..Banyak wanita suami pun tak ada, ada orang ada suami anak pula tak ada. Ada orang ada anak, tak ada ekonomi. Maknanya kita ni banyak fokus kepada bersyukur.

..Bila sebut pasangan ni, saya fikir, bila anak kita macam tu, tengok mak ayah pulak. Banyak orang sms saya, suami kahwin lain, suami ada affair dengan orang lain, macam-macam kat facebook tanya saya, saya pun tak sempat nak jawab. Dan conclusion saya..MANUSIA NI PENUH DENGAN MASALAH..

..Tetapi sebenarnya, ada orang yang bijak, dia tak kata itu masalah, dia kata itu CABARAN. Baru tadi saya cakap kat pelajar-pelajar saya, kalau kita ada masalah, kita jangan doa pada Tuhan untuk kecilkan masalah, kita doa pada Allah supaya kita besarkan minda dan iman kita, masalah besar mana pun akan jadi kecil. Tapi orang yang mindanya kecil, imannya kecil, takwanya kecil, jadi, masalah kecil pun jadi besar..

..So kita ni, dalam kita mencari pasangan, ataupun dah ada pasangan, ataupun dah terlepas pasangan, ataupun pasangan menduakan, atau pun memadukan dia, kita renung balik.. Macam saya sebut selalu, Dunia Luaran Kita adalah Dunia Dalaman Kita, jadi kalau kita tengok sesuatu tu berlaku tak seperti yang kita mahu, kita fikir..kita nak marah ni kerana nafsu atau kerana iman? Kita tak suka seseorang tu kerana nafsu atau kerana iman..dan kita perhatikan, kalau suami kita tidak melayan kita dengan baik, kita tanya apakah kita telah melayan suami kita dengan baik?..

..Dan katakanlah kalau suami kita mencari wanita lain, mungkin salah dia, mungkin salah kita, tetapi pada saya, kalau kita nak mencari kesilapan suami kita, memang banyak nampak salah, dan kita tak boleh nak ubah dia. Tapi kalau kita cari, refleksi diri, tengok pada diri kita, apakah yang kita buat sebelum ni yang buatkan dia jadi macam ni, dan seperti yang saya kata sebelum ini, Dunia melayan kita sebagaimana kita melayan diri kita, kalau kita rasa kita tidak ada harga diri yang tinggi, maka orang tidak akan memandang kita dengan tinggi, dan kita hanya akan merasa harga diri yang tinggi kalau kita tahu keimanan kita kuat, dan kebergantungan kita kuat, dan ketaqwaan kita kuat..dan kita tahu Allah sentiasa bersama dengan kita...

..Sebenarnya kalau kita ni tidak beriman dan tidak menjalankan apa yang disuruh dalam agama, dalam roh kita yang suci, di hati kecil kita, di kalbu yang paling dalam tu, kita rasa bersalah. Bila kita rasa bersalah dengan keingkaran kita kepada Allah s.w.t, dengan sendiri akan terjadinya pemikiran = nilai diri kita terasa rendah.

..Jadi kita mulalah menghasilkan benih yang baik dari diri kita..

..Baru-baru ni saya tengok CD dari Mufti Zimbabwe, Subhanallah, dalam bahasa Inggeris, dia menyebut sesuatu yang membuatkan saya tiba-tiba terbukak mata, dia kata macam ni, "Pernah tak dengar atau tengok orang yang bertunang lama sampai enam, tujuh,lapan tahun, baik..tapi bila kahwin setahun je bercerai." Kita hairan. Saya bertanya, "Awak bercerai, dulu awak kahwin kerana cinta atau pilihan mak bapak?" "Cinta Prof". Tapi dulu waktu bertunang semua okay, tapi kahwin setahun cerai. Saya ingatkan dulu waktu bertunang pasal tak hidup bersama, rupanya tak...

..Ayatnya macam ni : Syaitan, masa kita bertunang, masa kita belum halal, syaitan kan memang dia dah berjanji dengan Allah akan sesatkan anak-anak Adam. Jadi masa kita bertunang, dalam keadaan tidak halal, dia akan menghias, benda tak elok jadi elok, dan dia menghias wanita jadi elok, supaya orang yang tak halal berzina. Bila dah kahwin, sebab tu bila dah akad/lafaz je, syaitan akan menangis, selamatlah anak Adam...

..Maka lepas kahwin, syaitan pun akan mencari jalan macamana nak menyesatkan anak Adam, so dia pusing 180 darjah, daripada menghias cantik, dia menghias tak cantik, mula lah nampak isteri cantik pun dah tak cantik, suami handsome pun dah nampak tak handsome, mulalah dia hias wanita-wanita lain, lelaki-lelaki lain biar nampak cantik, pasal syaitan MEMANG nak merosakkan kita..

..Jadi kalau kita kahwin hanya berdasarkan cinta, dan memuaskan nafsu saja, tidak ada misi besar : kahwin kerana melahirkan zuriat yang baik, membangunkan ummah, menentukan kita boleh jadikan anak kita khalifah, dan mengimarahkan benda mengikut hukumNya, kalau tak ada niat macam ni, maka kerana itulah perkahwinan sekejap saja akan bercerai...

..Dan bila saya tengok anak-anak rakan saya jadi macam ni, saya bercakap dengan diri saya, saya rasa sebenarnya anak-anak ni jadi = apa yang jiwa mak ayah dia daripada kahwin tu niat nak anak macam mana. Kalau mereka khusyuk nak anak-anak yang baik, subhanallah akan jadi baik..Pasal saya tengok anak-anak kawan saya ni, masa kecik, sampai form5 daftar sekolah agama, tetapi bila masuk IPTA terus jadi 180 darjah, saya tengok pun macam tak kenal budak ni, dimana silapnya? Adakah ibu bapa, ataupun persekitaran, ataupun beliau sendiri, dan kadang-kadang kalau kita belajar agama pun, kalau kita mengajar agama pada anak-anak untuk mengerjakan sembahyang = Jangan tinggal sembahyang, dah, hanya sebagai disiplin, tapi bukan kerana kehambaan, ketakwaan kita kepada Allah, bukan untuk membina diri anak-anak, dan kita sebagai ibubapa pun tidak menunjukkan contoh-contoh yang baik, kita boleh lihat / nilai : sistem manakah yang boleh kita salahkan. Adakah pelajaran mereka ataupun ketakwaan mereka...

..Jadi bila anak kita tak solat, kita tak approve kan..bila anak kita solat, kita cakap, mak bersyukur anak mak solat, mak bersyukur anak mak tutup aurat, mak bersyukur anak mak jaga pergaulan, jadi apa anak kita buat baik support je, dia salah sikit kita gaduh. Maknanya mereka aktif. Anak-anak yang ingkar ni dia mula sikit dah, macam api lah, baru sikit baik, tapi bila kita bakar seluruh rumah, bayangkan banyak mana pun tak boleh baik..Jadi kita tengok anak kita ni, dia punya keingkaran pada Allah tu daripada pakaian, daripada tidak solat, satu waktu terus kita matikan. Jangan teruskan.

..Tapi banyak orang, dah terpengaruh, bila anak dah besar, 25 atau 26 tahun, dah duduk rumah sendiri, dah duduk Kuala Lumpur, masyaAllah kesian..jadi saya sediiih tengok..

..Jadi, mencari pasangan yang baik ini adalah benda yang UTAMA dalam hidup..Wallahua'lam..Alhamdulillah..


Panjang lagi video tu, tapi tiba-tiba ada orang call Prof nangis-nangis, so saya stop type..hehehe..Semoga menjadi pelajaran pada kita semua sebagai hamba Allah di dunia yang sementara..AMIN :)

6 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

dgn ini sy sudah baca post ini. hehe. rajin betul ko taip aa. sy ada tgk prof ni dlm rancangan aznil serasi bersama tu. mmg bagus dia ni sama laki dia. hehe. didik anak bukan senang kn. huhu. semua ikut perangai kita. so msti bagus2 supaya x jd ibubapa derhaka. hehehe..

so bila kita mau ada cerminan ni ;p

Rafahiah Haron said...

hehe..thank you for reading :D tidak la sia-sia type kan kalau ada insan mengambil iktibar. kann..walaupun putar2 ayat dia..Heee..

cerminan tu..InsyaAllah, one day :D

Anonymous said...

mekasih yah yg rajen tolong type kan. kya pon nk niat dpt anak yang soleh, solehah, insyaAllah

jazakillah ;)

-kak ya-

Rafahiah Haron said...

kak ya yg lama menyepi,

your welcome :) amin, semoga niat k.ya dimakbulkan. Doakan utk yah jgk. so dah tua nanti hati tenang je dpt anak2 soleh solehah kan :) insyaAllah.

p/s : slmt bekerja & tinggal di tempat baru =) update la blog..hehe..

HuiMay said...

Yay post yg inspirational, lama sangat tak jumpe Yah :D

Rafahiah Haron said...

amy, amy baca?hehe..:) betul..seminggu korang takde kat RSHS. Sunyi je kat Anak:(

Post a Comment