Thursday 10 November 2011

He who knows, does not speak. He who speaks, does not know.

Kalau tak update blog tu maksudnya "sedang sibuk" :)

This post is just based on my personal point of view. It can be right or wrong, because everybody has different ways of thinking (different perception)

Bagi saya komunikasi yang efektif adalah komunikasi yang berjalan dengan baik & lancar antara dua pihak. Kalau kita nak sesuatu tu berlaku seperti apa yang kita nak, kita mesti sampaikan hal tu secara terang & nyata pada target. Maksudnya kena menyamakan persepsi. Sebab tak semua orang persepsi sama. Kadang-kadang kita rasa yang ni betul, tapi orang lain belum tentu rasa benda tu betul. Bila persepsi dah bercanggah, macam mana nak dapat satu tujuan yang sama kan. Lepas tu mula lah kedua-dua pihak berselisih faham, yang pada akhirnya satu apa pun tak jadi.

Situasi pertama, lately saya berdepan dengan situasi-situasi yang perlukan banyak orang untuk berkomitmen dalam satu hal. Ataupun berdepan dengan mentaliti orang yang cuma rasa dia sorang saja yang betul. Atau cuma nampak salah orang, tapi salah sendiri tak nampak. Saya tak menafikan, saya sendiri tak senang kalau saya buat salah kat orang. I mean, bila saya sendiri buat macam tu. (nampak salah orang, tapi salah saya tak nampak). Tapi selama ni saya sentiasa cuba buat apa yang saya rasa betul di sisi saya dan tuhan. Tapi mungkin ada la tersasar kat mana-mana. Nobody's perfect. Tapi kalau saya tahu saya buat salah, confirm saya akan rasa nak mintak maaf.

Sekarang ni saya perasan, saya kurang senang bila orang lain cakap tentang orang lain belakang-belakang. Sebab saya rasa bila orang buat macam tu depan kita (cakap tentang orang lain), tak mustahil tentang kita pun dia boleh cakap belakang-belakang kat orang lain. Kalau cuma meluahkan mungkin okay, tapi kalau nak mengumpat lebih-lebih tu yang macam tak berapa best. Apalagi kalau orang yang diumpat tu mungkin tak faham langsung atau tak tahu pun yang dia sedang diumpat. Kalau dia tahu sekalipun, dia takkan faham kenapa dia diumpat sebab bagi dia, apa yang dia sedang buat tu betul. Maksudnya tak ada orang tegur la.

Apalagi kalau setelah mengumpat seseorang tentang "sesuatu", tapi bila sebenarnya kita sendiri buat benda yang "sesuatu" itu, (yang kita sendiri tak sedar), mereka cuba mem"backup" diri sendiri dengan alasan-alasan lain. Sedangkan mungkin saja orang yang diumpat itu pun ada alasan tersendiri kenapa buat macam tu.

Situasi kedua, bila isu-isu sensitif tentang negara tiba-tiba disentuh antara rakan-rakan sendiri dan saya sejujurnya tak sangka orang educated macam tu boleh keluarkan kenyataan macam tu, saya jadi serba salah nak diam atau bercakap. Biasanya saya suka bercakap bila ada sesuatu yang saya rasa tak betul, tujuan bercakap tu pulak adalah semata-mata nak menyamakan persepsi. Supaya mereka faham apa yang saya faham, dan saya faham apa yang dorang faham, so takdelah salah faham. Tapi sebab takut akan mengeruhkan lagi keadaan, so saya pun ambik jalan untuk mendiamkan diri. Tapi at the same time rasa kesian kat orang tu sebab pemikiran dia sangat tertutup. Ataupun kesian sebab dia rasa dia betul, tapi sebenarnya masih banyak benda yang dia boleh buka fikirannya untuk diluaskan lagi persepsinya.

Tapi bila kita diam bukan maksudnya kita bodoh, tapi sebenarnya lebih kepada memberi peluang pada orang bodoh untuk terus memikirkan yang dirinya pandai. Kadang-kadang, tak semua benda kita kena cakap semata-mata untuk menang atau sekadar menegakkan benang basah. Diam tu kadang-kadang lebih baik untuk berdepan dengan orang-orang yang asyik dia saja nak didengar.

My suggestion, katak perlu keluar dari tempurung sebab masih banyak hal yang boleh diperhatikan di luar tempurung.

Komunikasi yang baik tak semestinya kena ada dua orang yang banyak bercakap. Antara 2 orang, kalau duduk diam tak bercakap apa-apa pun kadang-kadang komunikasi boleh berjalan. Sebab both of them menyenangi keadaan tersebut, dan diam membuatkan keduanya lebih selesa. Komunikasi yang baik, yang paling penting adalah dua pihak yang dapat bekerjasama dengan cara apa pun untuk mencapai tujuan yang sama.

Contohnya, antara sepasang suami isteri pun, kalau nak diikutkan fitrah lelaki dan perempuan, memang perempuan jenis yang nak lelaki faham dia tanpa dia perlu beritahu, dan lelaki pulak jenis yang tak berapa nak faham kalau perempuan tak bagitahu. So kalau perempuan dan lelaki keep on doing the same thing tanpa berusaha untuk menyamakan persepsi, confirm komunikasi takkan berjalan dengan baik. Lebih baik perempuan berterus terang, dan lelaki faham. Takde la selama-lamanya perempuan tu makan hati sebab nak lelaki faham dia. (based on my reading, my own experience & my friends'experience).

Kesimpulannya, dalam apa pun yang saya nak buat, saya akan cuba untuk memahami orang. Don't judge others if u don't want others to judge you. Sebelum mengatakan sesuatu yang tak elok tentang orang lain, make sure you are strong enough to not talking behind their back, but to confront that person and tell him/her why you don't like him/her. Kalau tak berani, jangan berani cakap buruk tentang orang tu kat belakang-belakang.

Saya pun sebenarnya banyak kali jugak tersasar. Kurang sabar dengan perangai orang yang pada saya melampaui batas. Contohnya bercakap tak sopan dengan saya. Saya memang anti sikit dengan orang yang kurang sopan. So sekarang saya kena belajar untuk menerima pelan-pelan atau pun tegur orang macam tu supaya jadi lebih baik. Kalau saya tak berani tegur, jangan la nak buat muka tak malu untuk mengumpat dia belakang-belakang. Ok Yah?:)

p/s Self Reminder : Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali :)

4 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

hahaha. panjang lebar ni entry untuk kasi orang faham. mesti bila jumpa ramai2 orang, macam2 ragam jugaklah yang kita jumpa kan.

tapi mau tegur orang bukan senang kan, ya la, lebih2 lagi orang yang sentiasa rasa diri betul. bagus jugak tulis di blog. bila siapa2 pun baca, automatik akan kaji balik diri sendiri.

saya pun selalu rasa saya betul jak. hahaha. tp kalau memang salah, saya mengaku lah :D

psl msg bila suda update blog tu. malu la mau bagitau, sebab update pun bukan ada apa2. mengarut syok sendiri jak. hehehe ;p

Hayatul Mohamed said...

manusia mmg suke mengumpat. nak2 org melayu, haha. kite kalu x suke dgr pon jadi serba salah nak tegur macam mane supaya jgn ckp2 pasal org lain.

senang sekali, awal2 lg kalu dah tahu org tu jenis suke ckp blkg org, jgn gi dkt2 dgn die, hehe.

Nadia Nazifah said...

itulah, lelaki perempuan skrg same je kuat mengumpat. people who gossips with you will definitely gossip about you, jadi jgn kwn dgn dia hehehe

kya pon kalo bleh dah xnk sgt berkawan-kawan dgn org yg suka mengumpat. sktk ni kwn2 kya xde mcm tu, masing2 sibuk.

i cant agree more on perempuan kena ckp bg lelaki fhm, lelaki diam dan fahamkan. heheh perempuan selalu fhm2 sendiri, tp lelaki have to be told to faham. lumrah, kena terima la, kalo x nnt makan hati ler kiteeee :p

love your entry!

Rafahiah Haron said...

sis wazie : hehe panjang ka. tulis mcm air ja ni x fikir-fikir tiba2 jd panjang plak. kalo fikir2 yg jadi pendek, napa tu :P hehe.. Ala, msg ja, xpyh malu. lgpn sy yg mintak kan.hehhee..

Adik : aah org melayu tak kire la org melayu msia or indo. huhu..lgpn dunia skrg dh terbalik..nk buat baik susah..byk hlgn. cabaran umat akhir zaman kot :(

Kak Ya : kalo lelaki mngumpat lagi dahsyat. huhu. penah dgr lelaki mengumpt psl pompuan..sian pompuan tu x bersalah pn.

perempuan-lelaki, mgkn perempuan leh fhm2 sendiri sbb perempuan dikuarniakan lebih byk akal dr lelaki.hehe..99 nisbah 1. (betul ke tak, tak sure jgk)

Thanks kak Ya!:)

Post a Comment