Wednesday 25 April 2012

The good parts :)

Assalamualaikum w.b.t,

Tiba-tiba setting blog dalam laptop berubah. Tak jumpa tempat untuk update post terbaru. Nasib baik masih ada kat "History" :)

Kelmarin saya cerita tentang "luaran" puskesmas. Hari ni nak cerita "dalaman" pulak. The good parts :)

Berbeza dengan condition yang saya cerita kelmarin tentang keadaan puskesmas yang serba kekurangan, suasana kat puskesmas sebagai satu tempat untuk mengubati pesakit sangat menyeronokkan.

Staff yang baik dan peramah, dan kami dapat berkomunikasi lebih rapat dengan patients. Kami dah jadi macam doktor betul2 jugak. Hee.. Patients ramai, tapi sebab puskesmas mulai beroperasi jam 8 pagi dan kaunter pendaftaran ditutup pada jam 11 pagi, lepas patients habis kami semua dah boleh relax, pergi makan tengahari, dan tunggu untuk balik. Setiap hari sebelum jam 3 petang confirm dah ada kat rumah :)

Kami ditugaskan untuk periksa patients, bagi ubat, beri kaunseling, periksa kehamilan (untuk patients yang datang untuk follow up), suntik imunisasi untuk bayi, bersihkan luka, refer patients, even cabut gigi patients pun boleh, tapi kami boleh cabut kalau itu gigi budak-budak lah. Hehe. Kalau orang dewasa tak dibenarkan sebab kami bukannya doktor gigi pun.

Keadaan di luar Puskesmas


Gerai penjual bakso


Ubat-ubatan




Doktor muda Nesta, Yoshee, Yah dan Adilah


:)


Yoshee & Mogan
Tiap hari saya bawa bekal. Sempat la masak pagi-pagi sebab baju dah iron malam-malam. Sekarang baru rasa hidup bermakna sikit sebab hari tu waktu cuti rasa sangat unproductive duduk kat rumah ni tak buat apa-apa. Bangun tidur bangun tidur makan makan makan. Huhu.


Ibu kat puskesmas tu pun tahu saya tengah pregnant, saya penuhkan gula-gula dalam poket white coat supaya boleh makan waktu lapar. Tak proper la bawa makanan besar-besar depan patients kan. Tapi ibu tu yang suruh saya bawa biskut or apa-apa selain gula-gula sebab dia kata ibu hamil kena sentiasa makan yang berkhasiat. Alhamdulillah ada orang yang sangat understanding, tak macam sesetengah doktor kat RSHS yang minum air pun dorang kata tak proper. Huhu.


Ibu tu ajar saya minum jamu jugak. So tadi saya start lah minum jamu. Dia kata bagus untuk ibu mengandung. Since jamu tu terdiri dari herba-herba yang tak memudaratkan kesihatan, saya cuba je lah. Lagipun saya tengok orang-orang Indonesia ni ramai yang kulit cantik-cantik dan awet muda sebab minum jamu. Tadi saya minum jamu kunyit + daun-daun herba + halia. Ok lah not bad. Dapat lah telan 1 gelas. Besok kalau teringin nak minum lagi, saya belilah sendiri :)


Sekarang saya cuma makan 1 jenis vitamin untuk pregnancy. Isi vitamin tu Folic acid + Natural fish oil (Omega-3, DHA & EPA) + Evening Primrose Oil + Peppermint Oil + Vitamin E + Soya Bean Oil. Harap-harap cukuplah. Nanti perlahan-lahan saya tambah lah. 


Saya minum susu Anmum jugak, tapi tak setiap hari sebab setiap kali minum rasa nak muntah :( Lepas tu tiap hari consume madu. Nanti saya nak beli kurma pulak. Tak tahu lah ada tak jual kurma musim bukan bulan puasa macam ni.


Tadi saya terbaca ayat ni, saya cuma ambil separuh dari ayat tu tapi maksudnya cukup mendalam kalau aplikasikan ke banyak sisi kehidupan :)


"Allah intends for you ease and does not intend for you hardship"

Betapa Allah sayang dengan hamba-hambaNya kan. Setiap apa yang berlaku ada hikmah di sebaliknya. Kita yang kena berusaha mencari hikmah yang tersembunyi tu. Bersihkan hati, bersangka baik kat semua orang, dan jangan cakap benda-benda yang menjadi fitnah kepada orang lain. Cari rezeki yang halal di sisi Allah, dan jauhi hal-hal yang diharamkan. Yang paling penting, dalam setiap hal yang kita buat, kena banyak mengingati mati, sebab dengan mengingati mati, kita akan takut untuk berbuat kejahatan walaupun kecil. Semoga Allah merahmatiku, keluargaku, dan sahabat-sahabatku dunia & akhirat. Amin.

7 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

wah, bestnya orang2 di situ semua ok. kerja pun sampai petang sikit jak. memang tidak stress la kan. hehehe.

mcm banyak ja isi vitamin tu. hehe. baguslah tu. boleh cover apa yang kurang kita makan kan. saya pun tidak makan yang berkhasiat oo. risau jgk. vitamin pun tunggu pening kepala n sakit perut baru mau makan. hehehe. anmum pun tggu rasa badan sihat segar dan semangat jak baru minum. kalau pening2 or perut x selesa mmg x minum.

mau makan yg sedap2 jak mcm pizza n spageti n roti canai. hehehe.

Hayatul Mohamed said...

uuuuuu hensemnye suami kak yah, akakakaka :D take care kak yah..looks like you really care about your baby..sesetengah org pikir diri sndiri je, xmboh minum langsung sbb dok suke, sian ke baby..bagusla mummy macam kyah, hehe.

HuiMay said...

Yah hati2 tau. Kalau mmg jamu tu herba je ok. Cuma takut kalau diorang tambahkan benda lain. Dulu pernah dengar doktor cakap diorang letak sikit steroid. So orang2 yg tak kira sakit ape pun rase membaik. Just hati2 pilih yg murni k :)

Rafahiah Haron said...

Sis Wazie : Ya best! cuma ada jgk la yg nmpk mcm garang tp maybe mmg muka dia ja garang.hehe..kami cuba2 ambil hati dia :P sy tiada selera makan pizza. xtau kenapa. sbb hari tu naqi beli banyak betul kali.sampai muak.hehe.. xpa, yg penting makan epal, or buah kiwi etc..potong cube2 then try campur dgn yogurt or apa2 yg wdh suka (eg kismis) pastu makan la..berkhasiat tu kan =)

Rafahiah Haron said...

Adik : hehehe..abang adik jugak yg hensem tu :D thanks adik, hopefully dpt jaga baik2 lah.. nk lepas 1st trimester ni, baru lega sikit.

Rafahiah Haron said...

Amy : Amy, my mom pun dah msg pagi tadi kata jgn minum jamu dulu..hehe..so tak nak teruskan la kot. yeke letak steroid?huhuhu..ok2 kena pilih hati2 la ni, tp ibu tu ada ajar cara buat, maybe nanti kalau nak minum lagi, buat sendiri je kot =) Thanks Amy =)

Pn.JidahNahar said...

muka yah sini mcm ana sikit......

Post a Comment