Friday 29 June 2012

Kisah ulam-ulaman

Dulu kan..waktu kecik2 belum matang, saya selalu terfikir, saya ni suka sangat makanan2 kampung, dari sebelum masuk sekolah rendah saya rasa saya dah jadi "hantu ulam-ulaman" (ikut mak dan ayah :P). Saya terfikir nanti kalau saya kahwin, bakal suami saya bagi tak saya makan ulam-ulam, sambal belacan etc. Sebab itu kan makanan orang kampung (fikiran budak-budak). Saya terfikir lagi, kalau bakal suami saya nanti tak biasa dengan makanan-makanan macam tu, terpaksa lah saya control tak boleh makan jugak, walaupun itulah favourite saya dari kecil.


Sampai sekarang, ulam-ulaman tu lah yang jadi "appetizer". Kalau saya tengah kenyang pun, kalau nampak ulam dan sambal belacan/cencaluk/air asam mesti saya akan makan sikit jugak.

Sekarang saya dah kahwin. Hehe. Akhirnya Allah mempertemukan saya dengan suami saya yang makan ulam jugak. Hihi...sambal belacan pun dia layan tapi pilih2 laa..ada certain sambal belacan yang dia makan, ada yang tak.

Tapi, dulu kalau dengan kawan-kawan yang tak makan ulam, kalau makan sama-sama kat kedai makan, biasanya 1 meal akan sediakan sedikit ulam, dan saya selalu rasa ulam tu tak cukup. So kawan yang tak makan ulam tu akan bagi saya part dia. Best lah dapat banyak ulam. hihi.


Sekarang,
Sepasang suami isteri baru bungkus makanan dari kedai makan,

Isteri : Abang, kalau abang tak nak makan daun kemangi tu, jangan buang k, sayang nak.
Suami : Abang pun makan daun tu.
Isteri : Ala..yeke..hehe..ok2 bagus2..makan2..

Dalam hati, happy sebab suami makan ulam, tapi kecewa sebab tak dapat extra ulam. hehehhee :P just joking.

Oleh sebab hobi saya kat Karawang ni adalah meng'google' gambar makanan, saya nak share la beberapa jenis ulam yang sedap untuk dimakan :D Bila nampak gambar2 ni rasa semangat nak balik Bandung dan nak balik Malaysia lagi membara2. Hehehe. Kat sini pasar pun tak ada. At least kalau ada pasar, boleh la jugak saya beli sikit-sikit untuk masak. Unfortunately itu tidaklah terjadi di sini. Yang ada cumalah iklan nak bina pasar, pastu iklan tu ada gambar sayur-sayur, ayam, dan fresh seafood. Kalau rasa teringin atau rindu sangat nak pergi pasar, tengok je lah gambar kat papan iklan tu. Hehe :P

Terung bakar

Kacang botol @ kacang kelisa

Daun selom

Daun kemangi

Ulam pucuk jantung pisang & petai

Ulam-ulaman + sambal belacan

Daun cekur

Ulam raja

Ulam raja yang dah siap dimakan

Pucuk gajus

Daun cekur yang masih kat tanah

Daun pegaga

Salad dan tomato

Kacang bendi

Daun pucuk ubi (kena rebus dulu)

Daun pucuk paku

Itu antara ulam-ulaman yang sedap yang saya sangatt suka makan, cuba lah. Sedap :)

Kalau balik kampung ayah kat Kedah, saya suka pergi kenduri kahwin or any kenduri sebab masakan-masakan dia mesti akan ada hidang ulam-ulaman segar dan sambal belacan.

Banyak khasiat ulam-ulam ni sebenarnya. Khasiat paling popular orang cakap untuk "awet muda" tapi saya tak tau lah kesahihannya sebab saya pun tak buat research pasal tu, apalagi nak mencari journal tentang research orang lain, nanti-nanti lah kalau saya rajin saya cari. Sekarang nak post untuk menghilangkan rindu je terhadap ulam-ulam ni. Kat Karawang ni saya dapat jugak lah makan timun dan tomato sikit-sikit sebagai ulam-ulaman sampingan. Alhamdulillah :)

6 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

Iya, saya pun perasan ko suka makan ulam macam mak n ayah. Saya x berapa la kalau yang daun2 tu. Pegaga sama ulam raja bolehla sikit. Tapi kalau terung bakar, bendi, kacang botol, kacang panjang, timun Saya paling suka la. Hehehe. Saya suka sambal belacan yang letak lada merah dan manis2 sikit. Timunlah jugak saya paling suka. Ulam jugak tu kan kalau makan yang mentah. Hehe..

Kesian jugak tu hobi google gambar makanan. Hehehe jgn marah aa :p saya pun kadang2 gitu jugak. Google gambar nasi beriyani sekali dengan resepi. Tengok resepi sambil bayangkan proses memasak tu. Puas hati jugak walaupun belum dapat masak betul2. Kadang2 masa mau tidur, bayangkan tengah tumis2 dalam kuali, potong2 bahan. Mcm apa jak. Haha. Baby girl kali :D

Nur Muthmainnah said...

wah..patut pn muka kak yah bersih sja.. :D abah kakk ckp muka kak yah baby face..hehe

kalau kaka x suka makn sayur apalagi ulam-ulam..:( sayur kangkung belacan saja kakk suka..pastu abah slalu olok..dia ckp sayur longkang..hehe

Nadia Nazifah said...

satu pon kya tak suka. kalo yah makan dgn kya dan ada benda2 tu, kya kasi yah yek.

masa blajar dulu kalo mkn ramai2, selalu org nk duk sebelah kya sbb nanti kya bg ape yg kya taknak kat dorg, dorg suke la dpt extra. hehehe

naqi mohamed said...

haha kalu kak ya tengok aki makan pelik2 doh leni tu sila salahkan yah ye hahaha.

kalu makan ramai2 mesti orang nyesal duk tepi aki sebab aki pow orang sebelah haha.

Rafahiah Haron said...

Sis Wazie : i like sambal belacan masin,hee..xsuka yg manis2. wdh nnti diabetes, saya hypertension..hehe..x bah. nauzubillah. Kecian kan google smbr mknn, mau buat mcmana lagi, xdpt mkn, tgk ja la :D wuuu. Baby girl ka kalo suka msk2? sy x kesah pun girl or boy, tp kalo anak 1st boy lg best.hehe..Besar2 senang jaga. Nanti dia jaga adik2 dia yg pmpuan plak :) sbb saya selalu ckp dulu, kan best kalau ada abang. hehehe.


Kakak : ee kakak mana ada bersih ni. pandai2 ja kakak.hehe..cuba tgk dkt2 :P Kangkung goreng belacan pun best, tp kakak try la mkn sayur lain, best jgk, kailan goreng belacan/ikan masin pun sdp. Try la :) gerenti kakak suka.hehe.

Kak Ya : Aki cite kak Ya n Wa pilih2 makanan. Advantage dia perut tak masuk mcm2 la..hehhe..which is good. Kalo perut Yah ni masuk je macam2, sian perut. Ok kak Ya, thanks in advance sbb offer ulam k.ya, hihi;p

Naqi : mana ada pelik, sihat laa..hehe..boleh kurangkan uban ;p

Wazie Wahidah said...

Sy dulu mau girl. Tp bila ayah n daffy bilang dorg mau boy, sy pun rasa mau boy. Tapi feeling2 rasa girl. Hahaha. Trus rasa mcm mau girl jugak. Sebab suka nama yg daffy mau kasi. Hahahahaha.

Tp apapun kena tunggu lahirlah jugak baru tau kan. Kalau scan pun masih boleh silap lagi ;p

Post a Comment