Saturday 14 July 2012

Update July 15th

Tujuan saya menulis blog hari ini cuma untuk meng copy paste jadual checkup kat sini..hehe..untuk memudahkan urusan mencari, dan untuk kenang-kenangan masa depan :) Biar nanti dah besar baby baca kisah waktu dia dalam perut.

click untuk membaca jadual
Dan juga untuk encourage pasangan-pasangan Malaysian students yang dah berkahwin supaya tidak merasa susah untuk pregnant kat Bandung ni..hihi..

Dulu saya terfikir jugak, kalau pregnant kat sini, mana nak cari tempat untuk checkup tiap bulan, kalau pergi jumpa speacialist RS Hasan Sadikin, mesti bayar mahal. Kalau pergi poliklinik, patient umum pun kena bayar jugak..pastu yang check adalah residen ataupun koas (tak kisah pun koas or residen check tp takut dpt yang lelaki). Kalau pergi private hospital tiap bulan, ehmm banyak duit?

Tapi itulah pemikiran orang yang berfikir banyak tapi tak bertanya-tanya dulu kat orang yang dah berpengalaman. Hehe..

Rupa-rupanya 5 minit je naik angkot dari rumah ni, ada satu private hospital untuk ibu dan anak. Namanya Rumah Sakit Ibu & Anak Hermina Pasteur. First time masuk hospital tu, rasa macam tak percaya wujud tempat macam ni kat sini sebab selama ni kami kerja kat tempat yang sangat jauh beza dengan hospital ni. Ruang dia sangat besar, teratur, bersih, air-conditioned, tak hectic, tak ramai orang, layanan dari kaunter pendaftaran, sampailah ke kaunter pembayaran ubat, semua 1st class. Rasa macam "bestnya pregnant"..hehe..

Err..ada macam orang jakun tak saya ni :p

First time datang, buat appointment lagi, sebab tak tau apa-apa kan. First time tu saya pilih Dr. Setyorini Irianti, SpOG, K-FER. Sebab saya tengok jadual kat Website, cuma dia yang perempuan dan muslim yang available waktu tu. Saya tau dia perempuan dan muslim sebab saya google kat internet, dan terjumpa blog orang yang pernah bersalin dengan doktor ni. Bukan nak memilih sangat pun, tapi kalau dapat pilih, pilih je la kan :)

Dr Setyorini ni kat Executive Policlinic, lepas dah check blood pressure dan body weight, nurse suruh tunggu depan bilik doktor, sementara tunggu turn dorang bagi makanan dan minuman untuk husband and wife. Kami pun tunggu depan bilik doktor, tempat duduk kat situ macam kat restaurant, ada sofa untuk sepasang suami isteri dan meja untuk letak makanan dan minuman yang dia bagi. Ada TV jugak. Tiap meja dihiasi dengan fresh orchid. Tempat lengang je sebab tak ramai patient.

Waktu first time datang tu, saya tak bawa insurance card. Tapi Naqi bawak dia punya. Sama je pun insurance kami, dari Takaful Insurance.Tapi bila orang kat kaunter tu check, cuma boleh pakai untuk masuk ward je. So kitorang pun bayar sendiri. Waktu tu kena bayar untuk consultation Rp150k (RM60), dan vitamin Rp240k(RM90). Waktu tu scan tak nampak apa-apa lagi, cuma endometrial thickening, so tak print lah. Kalau print kena tambah bayar lagi Rp50k (RM20).

Waktu tu saya dah risau dah, takkan tiap bulan nak bayar macam tu. Tapi my very understanding husband cakap, takpe lah, sebulan sekali je, lagipun untuk baby :) Lepas tu saya pun sedar diri. Untuk baby kena lah berkorban sikit :)

Balik rumah, saya check my insurance card, ada beza sikit dengan Naqi punya, saya punya boleh pakai untuk both "rawat jalan" dan "rawat inap". Alhamdulillah :) So bulan-bulan seterusnya saya cuma pakai insurance card tu je, dia cover semua kecuali vitamin. So vitamin still bayar sendiri, tapi takpelah, dia tolong cover semua pun dah kira ok. Even kalau beranak kat sini pun dia cover :)

Untuk bulan-bulan seterusnya, saya dah tak buat appointment. Saya decide tak nak stick kat sorang specialist, sebab saya nak tengok cara doktor yang berbeza-beza layan patients. Lagipun dah ada medical record, so record sebelum2 ni doktor lain pun boleh tengok.

Setiap kali waktunya dah sampai dan ada masa lapang, keluar rumah, naik angkot 5 minit, sampai hospital, tanya siapa ja doktor perempuan yang ada, lepas tu tanya mana doktor yang paling tak ramai patient tengah tunggu turn, then pilih doktor tu. Ramai jugak doktor yang kami kenal waktu koas dulu yang kerja part time kat sini, ada doktor yang dikenali garang dengan koas dulu, kami avoid, hehe..tapi sebenarnya dorang cuma garang dengan koas atau residen je, sebab nak mendidik, kalau dengan patient tak garang pun.

Untuk bulan ke-2, kami consult dengan : dr. Ifa Siti Fasihah, SpOG (doktor ni yang deliver Mimi & Khalis' baby), doktor ni bertudung jugak, sama macam dr.Setyorini.

Untuk bulan ke-3, kami consult dengan : dr. Indri Budiarti, SpOG (saya dah lupa checkup dengan doktor ni, tu lah sebab tak tulis, so tak ingatlah..huhu..yang saya ingat doktornya cantik)

Untuk bulan ke-4, kami consult dengan : dr. Evi Arijani, dr. SpOG, MKES (mula-mula kami decide nak stick dengan doktor ni, sebab dia sangat pandai layan patient, pastu kebetulan waktu tu azan maghrib, dia cepat-cepat pergi Solat dulu before sambung kerja..sejuk hati tengok..hehe..)

Untuk bulan ke-5, kami consult dengan : dr.Triana Yaniwadhani, SpOG (yang ni saya pilih sebab saya ingat dia ni doktor SpOG kat RS Majalaya dulu, rupanya saya salah orang. Hehe..nama dekat sama kot..saya pilih dia sebab nak tanya, boleh tak next month nak follow up dengan dia ja sebab waktu tu kami magang kat Majalaya 2 bulan. Plus nak tanya kat RS Majalaya nanti ada cuti raya tak? :p hihi. Sekali tengok salah orang. Huhu. Tapi doktor ni pun sangat baik. Dia pakai tudung kemas je. Lepas tu tanya banyak pun layan baik je)

Ehm itu je nak tulis. Sebab saya takut lupa, diary tak ada, so tulis kat blog. Ni pun paksa-paksa sebab sekarang malassnya la nak duduk depan computer. Lagi prefer membaca buku dan masak-masak. Sekarang saya dah stress-free. Alangkah indahnya hidup ini. Alhamdulillah :)

Tak sabar bulan ramadhan. Tak sabar nak balik Raya :)

Petang ni pergi Sumedang. Mulai esok, magang kat Sumedang selama sebulan. Lebih kurang 70km dari Bandung kalau lalu tol. Dekat Jatinangor, bolehlah makan best2 :)

5 wonderful voice(s):

Wazie Wahidah said...

Bestnya ramai doc muslim boleh pilih2 n tukar2 lagi. Hehe.. Di kk ni mau cari yg perempuan pun susah.. Bagusnya insurans cover kos bersalin. Setahu saya accidents atau operate sakit jak. Hehehe..

Betul tu utk baby, keluar duit sikit xpa. Tp bagus jgk kalau jimat utk tme dia suda keluar nanti. Selagi dpt jimat, kita jimat. Pakai insurans, claim dan sebagainya. Nanti beli lampin x bole claim2 suda :p

Rafahiah Haron said...

Xtau la, sy baca di internet dia ckp cover..tp expired suda bulan ni..hehe..so kena byr sendiri jgk..saya di sumedang ni sekarang,best! nanti sy tulis blog.hihi..wdh kalo sudah tau gender bgtau la k :)

Wazie Wahidah said...

bah cepat2 cerita pasal tempat baru. hehe. mungkin bulan 9 baru saya scan baby kalau tiada masalah apa2.

kamu pun kalau suda tau, kestau aa ;) saya rasa macam mau surprise jak nanti. hehehe.. tapi kalau time scan tu doc tanya, laju jak bilang mau tau. haha.

Pn.JidahNahar said...

salam yah...eee..ndak mau la yah besalin di sana nnt jd waraganegara indon,nnt balik malaysia susah mau urus apa2 sal baby. balik malaysia la kalo mau besalin heheheh......

Rafahiah Haron said...

Sis Wazie : hehe..sorry la lmbt update..kalo happy malas plak update kan.kalo stress ja rajin.hehehe..Kami pun ikut nasib juga ni dpt tau ka x. Kalau time scan dia x bertapuk, boleh la tau :P

Kak Jidah : haha..kak jidah ni..mmg plan bersalin di malaysia, tp xtau masa dpn cmana kn, harap2 xla terbersalin di sini..tp x juga jd warganegara sini kalo beranak sini..hehe..kwn2 saya ada ja yg beranak sini, smooth juga,ramai doktor bagus sini..hee..insyaAllah mana2 pun ok :)

Post a Comment