Tuesday 6 November 2012

Pengajaran dan pelajaran

Hari-hari terakhir kami di perantauan itu banyak jugak la mengajar kami erti kehidupan realiti yang sebenarnya. Sebelum ni malas jugak nak cakap apa-apa, biar berlalu menjadi debu. Tapi sampai lah kami berada di "tidak perantauan" ini masih terpaksa melalui benda-benda tu dari jauh.

Hari-hari terakhir tu agak menguji kesabaran dan keteguhan hati dari segi berdepan dengan orang-orang yang banyak demand. Demand itu, demand ini. Kami ni pulak baik hati sangat.

Sampai poket kosong pun masih nak baik hati.

Tapi Allah Maha Kaya, buat baik dibalas baik. I've always believe in that. So tak perlu regret benda-benda yang dah lepas.

Kadang-kadang orang buat jahat dengan kita, kita lupakan. Malas nak simpan-simpan. Harap bila kita tersalah buat something dengan orang, orang akan tak kisah sangat jugak. Bukan sengaja lagipun.

Tapi, kalau orang keep on buat sesuatu yang buat kita rasa diambil mudah, banyak kali nak cuba buat-buat tak tahu pun, akhirnya akan "tertahu" jugak.

Orang selalu lupa tanggungjawab dia kat kita, tapi kita tak pernah lupa apa yang bukan di bawah tanggungjawab kita pun, tapi disuruh bertanggungjawab jugak. Itu yang saya cakap "baik hati sangat".

Selalunya, kita lupakan dan halalkan ja harta-harta kita tu dibuat macam tu oleh orang.
Harta dunia..bukan mutlak selamanya harus menjadi milik kita.
Tapi, berpada-padalah.
Kami bukan orang cop duit.

Sampai keliru mana satu tanggungjawab, mana satu bukan. Semua dah jadi macam tanggungjawab.

Apa pun, let us forgive & forget.

It's the best thing we can do.
It's the best thing we should do.


0 wonderful voice(s):

Post a Comment