Saturday 25 December 2010

*sedang meng"accumulate" enemies*

Minggu ni saya cuba untuk mengurangkan menulis di blog sebab saya takut saya akan tertulis benda-benda yang sedang buat saya marah.

Sebab saya sedang *ter* develop perasaan marah, benci dan annoying terhadap seorang lelaki. Cuma sebab dia berlagak pandai yang saya tak boleh terima, dan banyak lagi yang saya tak boleh terima & tak boleh buat apa-apa selain simpan dalam hati.

Berdepan dengan orang perangai macam tu buat saya sedar yang saya juga manusia biasa yang bukan nabi dan bukan malaikat untuk tidak merasa apa-apa.

Tolong nasihatkan saya supaya bersabar.

Sebab waktu saya sedang berdepan dengan situasi-situasi (plural di situ) yang membuatkan saya mendidih itu, saya rasa nak cakap depan muka dia : "I hate to see your face, I hate to hear your voice, and I hate everything about you "

Ok full stop, Jangan tanya saya siapa lelaki itu. Jangan tanya apa yang dia buat. Cukuplah saya cakap dia koas department Bedah, dan dia Koas tapi berlagak macam Konsulen.

p/s : I don't want to make enemies with anyone.

7 wonderful voice(s):

Rafahiah Haron said...

Prof Dr Muhaya Mohamad - Facebook 7:03 am

Hari ini buat keputusan utuk melihat kebaikan semua orang sayang semua orang dan berysukur apa yang kita ada. Berhenti dari melihat berita drama surat khabar negatif. JAdikan kasih sayang fokus kehidupan kita. Lihat bagaimana kehidupan kita kan berubah dari segi kesihatan, ketenangan, kebahagiaan.

Rafahiah Haron said...

Prof Dr Muhaya Mohamad - Facebook 7:04 am

Pilih jalan kearah ketenangan dalam segala hal dan banyakkan mendengar dari bercakap dan ambil minta tentang kejayaan orang lain.

Unknown said...

Salam Yah. Abg Din nasihatkan Yah supaya banyak2 bersabar hehehe

Kadang2 abg din berfikir:-

"Sesetengah orang memang dilahirkan untuk menjadi cobaan kpd orang lain, dan amat berguna utk menghapuskan dosa kita dan menaikkan darjat kita bila kita bersabar dgn mereka".

Kemungkinan besar lelaki yg Yah sebut dalam blog Yah ni tergolong didalam org2 ini...

Take care sis.

Usagi said...

rasa marah nie mmg xdpt di elakkn, mmg normal manusia akn rasa marah. petua sy

1-sabar dulu mula2
2- pejam mata,tarik nafas panjang2, pastue marah dia cukup2...kaw2 punya. tapi jgn marah depan2, dlm hati ckup la
3-kalo yah nie jenis suka luahkn kat kwn,do it....xpayah simpan2.ok

ni la yg sy buat utk menahan kemarahan yg membuak2. sy xreti nak marah org depan2, so dlm hati pun da ckup:)

HuiMay said...

Yah dah lama sabar kan. Sy rase emang patut terus bersabar. Sebab episode ttg sy terlepas geram kat seorang groupmate kite hari tu dah jadi pengajaran untuk sy. Serious lebih baik bersabar sebab kalau tersinggung perasaan orang tu, orang tu akan ada self-defense lalu mengatakan kata2 yang mungkin buat diri merasa lebih geram. Haha =)

Rafahiah Haron said...

Abg Din - Yah ni agak kurang sabar jugak dengan orang-orang macam tu. Hehehe. But thanks, fikiran abg Din tu banyak betulnya. Insya-Allah, doakan =)

Betta - lepas tarik nafas, tengok muka org tu semula, rasa marah balik.hihi :P Selalu memang luahkan kat kawan, tapi terumpat lah plak:P
Marah dalam hati je lah kan :)

Amy - hehe tapi betul jugak cara amy tu, sound depan-depan, sekarang dia tak buat dah kan? =) amy tegur cara baik, amy je yang rasa mcm jahat.hehe

Anonymous said...

dgr cite hes in my grup..sy xsuke die jugak..mmg cam2la perangai die.menguji kesabaran.tp xpe byk bersabar,ade hikmah later kay :)

Post a Comment