Friday 15 October 2010

The best solution for me now

I have a lot to tell..tapi hari ni rasa nak tulis 2 benda saja : tapi tak ada kaitan dengan post semalam :)

1. Diskriminasi

Alhamdulillah dah lepas dua departments :) Ada lagi 13 department lepas ni. Last week (gigi & mulut) doctor tak tunjukkan markah. Kebetulan semalam (rehab) doctor tunjukkan kertas markah tu sekejap. Tapi apa yang mengecewakan ialah bila saya & 2 friends tengok pemberian markah (untuk hal-hal subjektif) kelihatan agak tidak adil. Kalau untuk markah hal-hal objektif (macam Pre-Test dan Oral Test), boleh nampak markah koas M (merujuk kepada negara saya), dan markah koas I (merujuk kepada negara mereka) adil. Maksud saya, koas M boleh lah dapat tinggi sikit & koas I ada jugak yang markah rendah sikit.

Saya tidak ada masalah dengan Koas I, they are my friends, lagipun bukan salah koas I yang saya nak cerita di sini.

List nama kat markah tu tersusun ikut nombor pelajar, so automatically nama koas I akan bertompok di atas, dan nama koas M bertompok di bahagian bawah.

Bed Side Teaching : yang ni kami semua ikut buat, tanya soalan, tapi bila tengok markah, semua koas I dapat 1 markah yang sama, dan semua koas M dapat 1 markah yang sama. Cuma koas M lebih rendah dari koas I. (Faham kan...contoh nama koas I yang berderet 7 orang kat atas semua dapat 10, tetiba bila start nama koas M yang 4 orang kat bawah dapat 9). Sedangkan, koas M hadir semua session BST, dan ada koas I hari tu sakit, pastu kawan2 dia teman dia pergi rehat, so tak hadir 1 session BST.

CRS & CSS kami bahagi tugas, sebab masa cuma 1minggu.

Case Report Session
(CRS) : Yang ni ada 3 cases. Yang ni kebanyakan koas I yang buat, tapi setiap orang akan ambil bahagian dalam discussion. Yang ni pun, markah koas I semua lagi tinggi dari koas M. (Tak kisah la sebab dorang yang buat kan...walaupun tak buat slide & tak fotostat kan handout bagi kat kami)

Clinical Science Session (CSS) : Yang ni dibuat oleh kami bertiga, semua koas M sebab rumah dekat. Kami buat slide, fotostat handout, etc tapi bila tengok markah, semua koas M dan I dapat markah yang sama.

Lagi, kami ada program penyuluhan (educate patient), yang buat kerja banyak (yang buat flipchart, lukis2 untuk d present kat patient) is my friend, koas M.

Lepas tu, setiap pagi jam7-9 kena join doctor2 yang nak buat speacialist present morning report (yang boring). Hari 1st, cuma 4 orang dari group saya yang datang. Semua koas M. Lepas tu, hari 2nd-4th, 4 orang yang sama tetap datang, ditambah dengan 1 atau 3 koas I. Ada beberapa koas I yang tak pernah datang langsung.

Tapi?markah tetap mereka dapat yang lebih tinggi.Huhu..

Itu..diskriminasi..

Tapi alhamdulillah, semua dapat A :)


2. Evolusi penyakit akhir zaman

Dulu saya selalu terbayang pekerjaan saya nanti adalah duduk di meja office yang di sekeliling saya ada meja orang lain, then borak-borak dengan rakan office, lepas tu bila tiba lunch hour, keluar makan dengan kawan-kawan, pastu ada secret admirer selalu kirim bunga kat siapa2 pekerja wanita dlm office tu, then semua kawan-kawan berkerumun nak tengok apa yang secret admirer tu tulis. Macam cerita drama-drama kat tv tu :)

Dan bayangan pekerjaan saya dulu adalah guru matematik, atau arkitek..(yang agak tidak nyambung dengan situasi di atas)

Tapi, sekarang saya dah boleh lihat bayangan pekerjaan saya yang sebenar. Cuma sekarang saya perlu berjalan kaki dari rumah, stopkan kereta kat jalan raya Sukajadi yang selalu sesak tu untuk melintas, selalu kena hon oleh pak angkot sebab jalan ke tengah sangat...kalau kat Malaysia mesti dah kena langgar banyak kali (kalau hidup la lepas kena langgar)..

Dan bezanya lagi dengan bayangan pekerjaan sewaktu remaja, lepas grad dah tak perlu belajar. Lepas habis exam je dah tak payah fikir tentang study. Tapi, apa yang saya tengok, doctor2 saya yang dah tua2 beruban pun masih perlu belajar, bukak journal, update ilmu. Sebab zaman mereka belajar medic dulu masih banyak benda yang belum ada pada zaman sekarang. Evolusi penyakit akhir zaman. Dari segi penyakit, cara terapi, ubat-ubatan ataupun cara menegakkan diagnosis. Semua ada perubahan.

Saya rasa selama belajar medic, satu-satunya waktu yang boleh buat saya terfikir "untuk mengubah fikiran" adalah waktu exam. Mengubah fikiran untuk ke bidang yang lebih saya minati atau yang lebih tenang. Exam is a stressful moment. Kecuali kalau exam tu adalah sekadar menulis & menjawab di atas kertas. That kind of exam, for me is nothing to be scared of.
Apa yang kami belajar boleh menentukan hidup atau mati seseorang patient. Permainan emosi jugak sangat penting. Tengok satu persatu patient yang dijaga mati depan mata. Semoga kami dijauhkan dari perasaan "tiada perasaan tengok orang meninggal" disebabkan selalu sangat tengok orang meninggal.

Satu perkara saja yang boleh buat saya kuat, bila saya fikir tentang mati. In fact semua benda pun, bila saya start berkeinginan benda/perkara yang best2 untuk hidup saya, bila saya fikir tentang mati, saya stop berangan. Bila saya kecewa dengan sesuatu, hati akan terubat bila fikir tentang mati. Berfikir tentang mati boleh meluaskan hati dan melapangkan dada. Berfikir tentang mati juga boleh galakkan saya berfikir dan hidup secara sederhana. This is the best solution i can have now...

0 wonderful voice(s):

Post a Comment