Friday 26 February 2010

Aktiviti mengecat cage, berjaya!

Post kedua untuk hari ni.

Nampak sangat saya tengah bosan kan?Hehe. Actually today me n my housemate and jiran sebelah rumah r supposed to be enjoying our picnic-plan-tak-menjadi tapi it was cancelled because our parents tak bagi permission. Kami kan budak2 yang selalu busy dengan pelajaran di fakulti (konon laa)..jadi, bila ada cuti macam hari ni, kami merasa bosan. chewah..:p hehe. takde lah. saya bergurau ok.

Pagi tadi, i just discovered that my bestfriend's rabbit is pregnant! Selama ni saya syak2 je sebab saya nampak tahi rabbit tu macam 'tahi rabbit yang akan beranak 10 hari lagi'.. Tapi, pagi tadi barulah saya yakin yang dia betul2 pregnant sebab bila saya keluarkan mereka untuk beriadhah, rabbit betina yang paling gebu tu korek2 tanah yang sangat dalam sampai badan dia jadi kotor bertanah2.

Ok, menurut pengalaman saya membela rabbit, itu adalah physiology seekor rabbit yang sedang pregnant yang cuba mencari-cari tempat untuk melindungi anak yang bakal dilahirkan. Saya tak tahu bila masanya conception berlaku, tapi yang pastinya ia telah pun berlaku. Dah cuba sedaya upaya untuk tak pregnant kan rabbit, tapi apakan daya..jodoh di tangan tuhan..:p

Me n pemilik rabbit yang satu lagi pun kelam kabut berfikir tentang cage yang perlu ditambah. Kami ada satu cage yang tak digunakan, tapi cage tu dah berkarat2 and tak sesuai untuk didiami. Tapi, untuk membeli sebuah cage baru, we have to spend another Rp200,000, which is a lil bit membazir for us now. Hehe. Tapi, kami takkan biarkan rabbit beranak dalam tanah, sebab dulu dah ada pengalaman anak2 rabbit akan keluar dari tanah sesuka hati even though umur tak cukup lagi untuk bercerai susu dengan ibu dia. Huhu. Sebab size mereka yang sangat kecik, kadang2 mereka termasuk dalam longkang yang hanya ditutup oleh grill yang jarang.

Recall balik zaman 3rd year dulu, anak2 rabbit yang lahir dalam tanah :


Lubang yang dibuat sendiri oleh arwah betina dulu

Anak-anak generasi pertama

Setelah berbincang, kami bersetuju untuk mengecat cage yang dah berkarat tu. Kebetulan hari ni cuti, we didn't have any plan to study, jadi setelah waktu zohor, operasi mengecat bermula. Lama jugak la nak mengecat ni rupanya. It took approximately 4 hours to finish everything. Cage dah nampak seperti baru. Hehe. Ini lah hasilnya :)


we choose purple

cantik tak? nampak macam baru.


So mulai esok (insyaAllah) rabbit betina akan dipindahkan dalam cage ni, menanti kelahiran anak2 sulung dia. Hopefully kali ni semua dapat exclusive breastfeeding yang terbaik and sihat sampai besar. Amin.

2 wonderful voice(s):

Usagi said...

salam. cantik betul cage rabbit , mcm yg baru pulak. ada bakat mengecat nie....tlg cat cage sy pulak...he3..cat 2 tak bahaya utk rabbit ker?

Rafahiah Haron said...

hehe bukan saya yang cat pn :p saya byk tlg tgk je.hihi. cat tu xtau la bahaya or tak, but tunggu dah kering la baru masukkan. after jemur bwh sunlight 2 hari baru msukkan rebit. so far xde side effect.hee

Post a Comment